Plantaardig vlees blijft nicheproduct in Verenigde Staten

6 februari 2023 Redactie Vleesmagazine
Foto: Pixabay

De hausse rondom plantaardig vlees lijkt voorbij te zijn in de Verenigde Staten. De aandelenkoersen van plantaardige producenten Beyond Meat en Impossible Foods zijn weggezakt en de consumenten haken af. Dat meldt het FD.

Zowel Beyond Meat als Impossible Foods wisten bij de start veel investeringen binnen te halen. Onder andere Bill Gates investeerde in beide bedrijven. Beide voorspelden dat zij de Amerikaanse vleesmarkt zouden veroveren met plantaardig vlees. In eerste instantie leek dit ook zo. Zowel supermarkten als horeca namen de producten op in het assortiment. Tijdens de coronacrisis koos ook de consument voor plantaardig. Maar nu in 2022 is de situatie in de VS anders. De verkoop van diepgevroren plantaardig vlees nam met 14 procent af en ook vanuit de horeca daalde de vraag met 9 procent.

Gezondheid en prijs

Hoe komt dit? Volgens het FD heeft dit te maken met gezondheid en prijzen. Consumenten zijn de afgelopen jaren kritischer geworden en kijken meer naar de ingrediënten. Ze zetten hun vraagtekens bij de gezondheidsvoordelen van een ‘overmatig bewerkte vleesvervanger vol natrium’ en kiezen liever voor onbewerkt voedsel zoals vlees. Dus worden vleesvervangers nu vooral gegeten door vegetariërs en veganisten. Daarnaast kiezen veel carnivoren ook voor vlees vanwege de kosten. In de VS kosten vleesvervangers – mede door de inflatie – meer dan gewoon vlees.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Vraag horeca

Ook vanuit de horecakanalen neemt de vraag af. De plantaardige burger van Beyond Meat was tijdelijk verkrijgbaar bij McDonalds, maar sloeg niet aan. De burger van Impossible Meat zit nog wel in het assortiment van onder andere fastfoodketen Burger King, maar heeft ook te maken met teruglopende verkopen. Veel restaurants hebben plantaardige burgers in de vriezer voor de vegetarische klant, maar de vraag is of deze klanten wel kiezen voor namaakvlees.

Kweekvlees

En tot slot. De aandacht is verschoven naar een nieuw alternatief voor vlees: kweekvlees. Deze sector is momenteel volop in ontwikkeling en heeft de belangstelling van investeerders. Er wordt gekeken om de productie op te schalen en goedkeuring te krijgen om kweekvlees op de markt te brengen. Momenteel is kweekvlees alleen verkrijgbaar op de Singaporese markt.

Nederland

Ook in Nederland groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.

Altijd op de hoogte blijven?