‘Plantaardig als nieuwe normaal moet in regeerakkoord’

plantaardig-vleesvervanger-eiwittransitie-pixabay

Foto: Pixabay

Als het aan de Transitiecoalitie Voedsel ligt, krijgt informateur Mariëtte Hamer er een opdracht bij. Zij ontving vandaag een open brief met een oproep om "plantaardig het nieuwe normaal te maken", door onder meer een milieuheffing op vlees op te nemen in een nieuw regeerakkoord en de heffingsopbrengst te gebruiken voor een lagere btw op groenten en fruit en compensaties voor boeren en lage inkomens.

Ook moet het nieuwe kabinet in het aankomende regeerakkoord vastleggen dat supermarkten en de voedingsindustrie evenveel reclame moeten maken voor plantaardige producten als voor vleesproducten én dat het aanbod van supermarkten, cateraars en horeca in 2025 voor minimaal de helft bestaat uit plantaardig voedsel, aldus Het Financieele Dagblad.

De Transitiecoalitie is een samenwerkingsverband van zo'n 200 personen, bedrijven en instellingen. De open brief is ondertekend door meer dan 50 vertegenwoordigers uit de wetenschap, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

De oproep komt niet uit de lucht vallen. Volgens de TAPP Coalitie, ook aangesloten bij de Transitiecoalitie, zou uit onderzoek blijken dat 52 tot 63% van de Nederlanders voorstander is van een milieuheffing op vlees. De ondertekenaars van de oproep sluiten zich in één moeite door ook aan bij recente oproepen voor een suikertaks, verlaging van de btw op gezond eten en een verbod op reclame voor ongezond voedsel.

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar de Verenigde Staten. Vandaag, 11 oktober 2021, start de bouw van vier boerderijen in de Indiana. De Kipster eieren en vlees liggen voor Kerst 2022 in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger.