Pasen zorgt voor hogere omzet detailhandel

attachment-003_food-image-VLS10350I03

De detailhandel heeft in maart 4 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Doordat Pasen dit jaar in deze maand viel, realiseerden vooral de winkels in voedingsmiddelen meer omzet. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De omzet werd ook positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen.

De totale foodsector profiteerde, ook speciaalzaken maakten met 7,7 procent bijna een zelfde omzetplus. Geschoond voor prijsstijgingen met 1,2 procent bedraagt de omzetgroei in afgeronde cijfers 6,5 procent. De omzetgroei voor de totale sector van winkels in voedings- en genotmiddelen komt net als bij supermarkten uit op 7,8 procent. Supermarkten hebben een groot aandeel in de cijfers.

Pasen viel gunstig

Volgens het CBS is de forse omzetplus voor een belangrijk del te danken aan Pasen, dat dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. De omzet werd bovendien positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Maart had in 2016 een woensdag en donderdag meer en een zondag en maandag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen, komt de omzet voor de totale detailhandel slechts iets hoger uit dan een jaar eerder.

Online groeit snel

In maart is de online omzet met bijna 20 procent gegroeid. De webwinkels zetten ruim 26 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 11 procent.

Lees ook
Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

De betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager, profiteert van de coronacrisis, zo staat te lezen in de sectorprognoses van de Rabobank. Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken...

Biologisch marktaandeel supermarkt stijgt met 3,21 procent

Biologisch marktaandeel supermarkt stijgt met 3,21 procent

De biologische omzet in supermarkten is in 2019 met 4,9 procent gestegen, ten opzichte van 4,3 procent totale groei. Daarmee is het biologisch marktaandeel licht gestegen naar 3,21 procent, zo blijkt uit nieuwe verkoopcijfers van supermarkten (IRI, 2020).Ten opzichte van 2018 steeg het marktaandeel slechts licht, van 3,19 procent naar 3,21%. Daarmee...

KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. De Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) ziet bij winkelslagers een soortgelijke tendens.‘Wij meten de omzet zelf niet,...