Paasdagen bieden volop kansen voor slager

2 februari 2016 Wendy Noordzij

De paasdagen zijn voor de slager dé kans om als kenner en inspirator naar buiten te treden. Consumenten vinden het prachtig om tijdens het paasontbijt of de paasbrunch het verhaal achter de geserveerde vleeswaren te kennen. Verder kunnen slagers inspelen op meerdere eetmomenten en naast aandacht voor vleesproducten ook de nadruk leggen op recepten en uitleg geven, aldus diverse leveranciers.

Trends tijdens Pasen 2016 zijn volgens Paul van Trigt, worst- en vleeswarendeskundige en adviseur bij het Worstmakersgilde en de Gildeslager, vers, smakelijk, kwalitatief hoogwaardig, betrouwbaar, lokaal en gezond. Hij adviseert om voor topkwaliteit vers rund-, kalfs-, varkens- en pluimveevlees te zorgen en creatieve burgers en verse braadworst te presenteren van bijvoorbeeld kalfs- of lamsvlees, dat geschikt is om te grillen. ‘En’, voegt hij toe, ‘presenteer grote stukken vers vlees gegarneerd met vet spek. Deze vormen een mooie blikvanger en versterken de uitstraling van de slager als versvleesspecialist.’

Van Trigt vervolgt: ‘Denk daarnaast aan gegrilde vleeswaren, zoals gegrilde ham met bijvoorbeeld asperges, roastbeef, gegrilde lamsbout en gebraden contrafilet. Op het gebied van traiteursproducten kunnen slagers goed scoren met bijvoorbeeld een voorjaarspaté met asperges en diverse soepen, zoals asperge-, tomaten-, kippen- en champignonsoep. Ook een frisse hamtaart mag in het paasassortiment niet ontbreken.’ Hij besluit met een laatste tip: ‘Promoot vooral je zelfgemaakte producten.’

Lees in Vleesmagazine 1 die deze week op de mat valt het hele verhaal met vele tips rondom de verkoop met Pasen.

Altijd op de hoogte blijven?