ING: 'Optimisme onder consumenten groeit'

attachment-003_food-image-VLS10055I03

Nederlanders krijgen steeds meer vertrouwen in de economie. Het vertrouwen is terug op het hoogste niveau sinds de zomer van 2008. Dat blijkt uit antwoorden op de Vraag van Vandaag, zoals die door ING wordt gepubliceerd.

Bijna één op de drie consumenten is nu positief over de staat van de economie, waarbij 2 procent zelfs van mening is dat Nederland er op dit terrein ‘zeer goed’ voorstaat. Een groep van 23 procent is nog negatief, terwijl bijna 46 procent de economie op dit moment noch slecht, noch goed vindt.

2008

De cijfers zijn het meest gunstig sinds 2008. Onder meer het afwenden van het vertrek van Griekenland uit de euro, de groeicijfers van het Centraal Plan Bureau, de lage inflatie en de aankomende belastingverlaging zouden volgens ING bijdragen aan de optimistische stemming. ‘De consument let op zijn portemonnee, op de prijzen in de supermarkt en of hij een baan heeft. Die zaken gaan allemaal de goede kant op’, zo wordt een woordvoerder van ING geciteerd door De Telegraaf.

Lees ook
Wakker Dier: Minister Schouten censureerde klimaatcampagne

Wakker Dier: Minister Schouten censureerde klimaatcampagne

In 2019 censureerde Carola Schouten, destijds minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), het onderwerp minder vlees eten in de klimaatcampagne Iedereen doet wat. Dat claimt Wakker Dier op basis van overheidsdocumenten die de dierenwelzijnsorganisatie na een beroep op de Wet open overheid in handen kreeg.

ABN AMRO: Herstel economie staat haaks op welzijn van werknemer

ABN AMRO: Herstel economie staat haaks op welzijn van werknemer

De economische groei in combinatie met het personeelstekort heeft een negatief effect op de werknemer. De werkdruk is gestegen, burn-out klachten liggen weer op het niveau van vóór corona en de loonkloof tussen werkvloer en de top neemt toe.

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. De energiecrisis treft vooral de industrie, terwijl de horeca en retail kampen met slechtere winstvooruitzichten. Het risico op faillissementen neemt toe, aldus de bank.