Lege plekken in winkelgebieden worden steeds vaker opgevuld door horecazaken. Dat constateert het Economisch Bureau van ABN AMRO donderdag in een sectorrapport over de retail.
De leegstand in winkelstraten is het afgelopen jaar licht gedaald en dat is vooral te danken aan de opmars van onder meer lunchrooms, ijssalons en (fastfood)restaurants. Naast het terugdringen van leegstand zorgen de eet- en drinkgelegenheden er volgens ABN ook voor dat de gebieden aantrekkelijker worden voor bezoekers, waar winkeliers weer van kunnen profiteren.
Teruglopende bezoekersaantallen
Winkeliers verkochten het afgelopen jaar 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Die groei zal zich door het aantrekken van de economie de komende jaren in min of meer dezelfde mate voortzetten. Daarmee moet opgemerkt worden dat het vooral de onlinewinkels zijn die flink groeien. De gehele sector kampt met teruglopende bezoekersaantallen en heeft weinig financiële ruimte voor investeringen en innovatie.
Escape rooms in winkelgebieden
ABN ziet toekomst in de verdere vervaging van grenzen tussen horeca en winkels, zoals lunchrooms die ook spullen verkopen. Ook de opmars van entertainment aan winkelgebieden kan helpen. ‘Zo ontstaan bijvoorbeeld ‘escape rooms’ in winkelstraten. Winkelgebieden krijgen hierdoor een nieuwe functie als verblijfs- en belevingsplek’, licht Henk Hofstede van ABN toe.