‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

18 januari 2023 Edwin Rensen

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.” Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Bert Jan Lantinga van The Butchery.

The Butchery is een online slager, gespecialiseerd in kwalitatieve vleesrassen. De shop is ontstaan vanuit de fysieke slagerij Lantinga en het ambacht uit de winkels wordt ook online doorgevoerd. Vanuit een professionele snijhal, een eigen worstmakerij en met gepassioneerde Meesterslagers, chefs en een Meester Worstmaker wordt het assortiment ambachtelijk verwerkt. Het behoeft volgens Bert Jan Lantinga weinig toelichting dat de huidige periode voor slagers niet de makkelijkste is. “De energieprijzen, de hoge inkoopprijzen, personeelstekorten, de kritische consument: het wordt de slager verre van makkelijk gemaakt. Digitalisering biedt een groter bereik en een ander speelveld.”

The Butchery is gestart met een zogeheten affiliate programma – affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliate) belonen voor de gegenereerde verkopen – waarbij slagers de mogelijkheid wordt geboden gebruik te maken van het aanbod en de distributie van The Butchery. “Wij verkopen alleen al twintig runderrassen en kunnen in principe alles leveren. Bovendien hebben we online marketing in huis en kunnen we nieuwsbrieven maken, sociale media inzetten en websites in de huisstijl van de slagers neerzetten. Het past helemaal bij deze tijd. In overleg is veel mogelijk. Alles wordt geautomatiseerd en de slager in kwestie hoeft zelf niets tot nauwelijks iets te doen.”

De samenwerking kan volgens Lantinga op verschillende manieren. “Zo kan de slager zijn winkel in versimpelde versie voortzetten. Bij voldoende deelname kunnen wij die slagers zelfs de mogelijkheid bieden hun klanten ons volledige assortiment aan te bieden, met uiteraard een provisie voor de slager. Zo kan het ambacht worden voortgezet zonder 24/7 keihard te hoeven werken en hele dagen open te zijn.”

Vak apart

In een tijdperk van sociale media en internet zijn influencers volgens Lanting ook een prachtige marketingtool. “Overigens kunnen slagers ook influencers zijn”, zegt hij. “Zij hebben immers een trouwe achterban. In ons geval is het belangrijk om met mensen te werken die liefde hebben voor mooi vlees en die liefde graag uitdragen aan hun volgers/klanten. Wij hebben daarom gekozen voor dit affiliate programma waar iedereen van kan mee profiteren.”

Hoewel Lantinga vurig hoopt dat fysieke slagerijen nog een lang leven beschoren zijn, denkt hij niet dat de trend van digitalisering gaat afnemen. Integendeel. “Maar online ondernemen is een vak apart en ‘even overstappen’ van een fysieke slagerij naar een webshop is helaas een utopie. Met ons affiliate programma willen we graag de handen ineenslaan met slagers die bijvoorbeeld genoodzaakt zijn om te stoppen, maar nog wel zijdelings met hun ambacht bezig willen blijven en daarmee ook nog iets willen verdienen.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'De digitale slager'. Volgende week volgt het derde deel. Lees hier deel 1 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 8. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?