‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

9 november 2022 Edwin Rensen

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter Wigman van Remmert Dekker Packaging. 

Opgericht in 1896 is Remmert Dekker Packaging een trendsettend en toonaangevend bedrijf voor innovatieve verpakkingsoplossingen. Met duurzame grondstoffen zoals PEFC en FSC karton worden bedrukte verpakkingen geproduceerd voor onder meer levensmiddelen als vlees en vis. Sinds 2021 is Remmert Dekker Packaging onderdeel van het Belgische Van de Velde Packaging. “Hierdoor kunnen we nog beter het verschil maken in duurzame verpakkingen”, zegt Wouter Wigman, Marketing & Design Manager bij Remmert Dekker. Als belangrijke trend ziet hij dat plasticvrije verpakkingen, die passen in een circulaire economie, steeds belangrijker worden. Wigman: “Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton. Dat is een gevolg van wetgeving, maar ook van de vraag vanuit de consument die duurzame keuzes wil maken.”

Beschermfunctie

De beschermfunctie van de verpakking is niet de enige functie, stelt hij verder. “Beleving en ervaring wordt steeds belangrijker en de verpakking speelt hier een belangrijke rol in. De verpakking kan extra aantrekkingskracht en gebruiksgemak toevoegen met mooie bedrukking en handige toevoegingen. Hiervoor beschikken we over een eigen studio die ideeën en klantwensen op slimme wijze vertaalt naar prototype verpakkingen.” Remmert Dekker Packaging hecht veel belang aan de eisen en wensen van klanten, zegt Wigman. “Er is steeds meer sprake van partnerschap, waarbij we goed op de hoogte zijn van elkaars ontwikkelingen en proactief meedenken in oplossingen.” Wigman zegt verder dat de klanten steeds meer inspelen op de feestdagen, door het toepassen van een feestdagenbedrukking op de verpakking. “Het is natuurlijk belangrijk om op tijd te beginnen, dus om bijvoorbeeld in de zomer al na te denken over de kerstverpakking.”

Een duurzame verpakking hoeft volgens Wigman niet per se duurder te zijn. “Verduurzaming vraagt vaak om een investering, maar betaalt zich uiteindelijk wel terug.” Onder Van de Velde Packaging is Remmert Dekker Packaging groeiende en kan het bedrijf een toenemende range van verpakkingen en verpakkingsoplossingen aanbieden. Zoals bijvoorbeeld automatisering met verpakkingsmachines op de inpaklijn. Of naast vouwkarton ook andere duurzame verpakkingen zoals cups, bekers, extra zwaar massief karton en golfkarton.

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Steeds meer maatwerk in verpakkingen'. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vleesmagazine 6. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?