Ontdek Onderzoek verbetert kans op succesvolle marktintroductie

9 januari 2025 HAS green academy
MARKT | Twee zuivelinnovaties en chocoladesnacks, chocoladepasta en gefermenteerde groenten. Dat waren de vijf producten die de pilot van ‘Ontdek Onderzoek’ doorliepen. “Het gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden en bood ons de kans om het product te optimaliseren nog vóór we met de productie starten.”

Het Consumer Behaviour Lab (CBL) en Rabobank voerden de afgelopen zes maanden een pilot uit dat de kans voor foodbedrijven op een succesvolle marktintroductie van hun producten vergroot. Vijf start-ups of scale-ups in gezonde en duurzame voedselinnovaties doorliepen een ‘Ontdek Onderzoek’: een consumentenonderzoek in de retail dat uitgevoerd wordt vóórdat de producten uitontwikkeld en geïntroduceerd zijn. Met behulp van de resultaten kunnen de foodbedrijven hun product aanpassen en beter laten aansluiten op de wensen van de consument.

Ontdek Onderzoek

Het CBL is een samenwerking tussen HAS green academy (lectoraat Design Methoden in Food) en Bamboo Brands. Theo Toering van Bamboo Brands en Antien Zuidberg van HAS green academy zijn partners in het CBL. Zij zijn overtuigd van de methode: “We weten dat 80 procent van de nieuwe innovaties na een jaar niet meer in het schap staan en met dit onderzoek kunnen we dat percentage verlagen. Dit komt doordat we met dit onderzoek zo goed mogelijk kijken naar het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten: namelijk bij het juiste schap, met de consument die dit type product koopt, en in zicht van het favoriete product van de consument.”

De vijf foodbedrijven pitchten hun voedselinnovatie voorafgaand aan het traject voor Rabobank, HAS green academy en Bamboo Brands. De producten die werden gekozen waren twee zuivelinnovaties, een chocoladesnack, een chocoladepasta en een gefermenteerde groenten. Stuk voor stuk producten die gezonder en/of duurzamer zijn.

Nieuwsbrief EVMI
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws in je mailbox.

Inschrijven nieuwsbrief

Gezondere chocopasta

Een van de onderzochte producten was een gezondere chocopasta met minder suiker en op basis van kikkererwten. Vierdejaars HAS studenten ontwikkelden dit product tot een smakelijk prototype, waarna een ondernemer de pasta opschaalde en de verpakking verder ontwikkelde. Het CBL testte  dit eerste prototype enkele dagen in een supermarkt in het midden van het land. De belangrijke conclusies zijn met de ondernemer gedeeld en die kan op basis van dit onderzoek de adviezen gebruiken om het product te optimaliseren voordat het product op de markt gaat.

Isil Dijkstra, de ondernemer die de gezondere chocopasta op de markt zet: "Het Ontdek Onderzoek gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden en bood ons de kans om het product te optimaliseren nog vóór we met de productie starten. Dit onderzoek is niet alleen zeer waardevol voor startups, omdat het de kans op mislukte introducties in de retail verkleint, maar draagt ook bij aan een duurzamere voedselindustrie door voedselverspilling te voorkomen."

Duurzame kimchi

Een ander voorbeeld was kimchi op basis van reststromen. Het product wordt via website en groothandel verkocht aan foodservice en restaurants. Do Bongers, oprichter van Basic Theory Ferments: “We willen groeien en de overstap maken naar de supermarkt. Met dit onderzoek hebben we inzichten gekregen met betrekking tot gewenste verpakkingsgrootte, het gewenste design en claims en ook in welk schap ons product moet liggen.”

Toekomst

Rabobank heeft deze pilot laten uitvoeren om te onderzoeken of een dergelijk Ontdek Onderzoek het risico van startende ondernemers kan verlagen. Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: “De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van CBL kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van CBL dan ook graag”.

Altijd op de hoogte blijven?