Ontbijt: gezond belangrijker dan smaak

20 februari 2018 Archief Vleesmagazine

De overgrote meerderheid van de consumenten let op hun gezondheid bij het bereiden van het ontbijt. Voor het grootste deel van de consumenten is gezondheid daarbij zelfs belangrijker dan de smaak.

Dat blijkt uit onderzoek van DSM Food Specialties onder 3500 consumenten in zeven landen, waaronder Nederland. Volgens de studie is 76 procent van de consumenten zich bewust van hun gezondheid en houdt daar rekening mee bij de keuzes die gemaakt worden rond het ontbijt. Daarbij gaat gezondheid voor 69 procent voor lage prijzen en zegt 65 procent zelfs de voorkeur te geven aan gezonde levensmiddelen boven smakelijke foodproducten. Dit leidt echter bij een deel van de ondervraagden niet tot het besteden van veel tijd aan het bereiden van het ontbijt. Een kwart van de door DSM geënquêteerde consumenten bereidt en consumeert het ontbijt in minder dan vijf minuten.

Consument is drukker, maar meer gericht op gezond

‘We kennen allemaal de uitdrukking dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Maar wij wilden graag weten voor hoeveel consumenten het maken van het ontbijt belangrijk is en in welke mate daarbij gekozen wordt voor gezonde producten’, zo wordt Carin Gerzon van DSM geciteerd. ‘De resultaten van dit onderzoek laten zien dat consumenten ondanks hun drukke leven steeds geïnteresseerder zijn in het maken van gezonde keuzes. Daarbij kijken ze steeds meer naar de ingrediënten om de kwaliteit en het gezondheidsgehalte te bepalen.’

Ingrediënten belangrijker dan voedingswaardes

Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek (59%) zegt nu meer etiketten van levensmiddelen te lezen dan vijf jaar geleden. Een vrijwel even grote groep zegt eerder naar de ingrediëntendeclaratie te kijken dan naar de informatie over voedingswaardes. Zo’n 54 procent van de ondervraagden zegt te zoeken naar meer natuurlijke producten om mee te kunnen ontbijten.

Lees ook: Vleeseters zijn gelukkiger en gezonder

Altijd op de hoogte blijven?