Online winkelomzet flink hoger in 2018

Naamloos

De detailhandel heeft vorig jaar online bijna 18 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat bleek vrijdag uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Daarbij wisten webwinkels ruim 13 procent meer om te zetten, zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met bijna 26 procent.

In 2017 nog grotere groei

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar 3,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006, maar lager dan in 2017. Toen was de omzetgroei nog 4,2 procent.

Afgelopen jaar dikten de opbrengsten van de non-foodsector met 1,7 procent aan. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. En ook in kledingwinkels werd meer verkocht. De winkels in onder meer consumentenelektronica en schoenen en lederwaren boekten een omzetverlies.

[intermezzo:1]

Omzet winkels in voeding 18% hoger dan voor crisis

Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna was volgens het statistiekbureau sprake van gestage groei. Vorig jaar was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Omzet speciaalzaken daalt licht

De winkels in voedings- en genotmiddelen zetten 3,2 procent meer om. Terwijl bij speciaalzaken de opbrengsten een fractie krompen, steeg de omzet bij supermarkten met bijna 4 procent. De detailhandelsomzet groeide overigens in december met 2,3 procent, aldus het CBS.

Lees ook
Succesvolle editie Week van de Slager

Succesvolle editie Week van de Slager

De organisatie kijkt terug op een succesvolle achtste editie van de Week van de Slager. Van 4 tot en met 9 april 2022 stond het werken in de ambachtelijke slagerij centraal. In de klas, in de winkels en online.

Keurslager niet in de prijzen bij Foodservice Award 2022

Keurslager niet in de prijzen bij Foodservice Award 2022

De Keurslager viel niet in de prijzen bij de Foodservice Award 2022. De afgelopen drie jaar won de slagersformule elke keer de categorie Speciaalzaken. Zuivelhoeve wist de winning streak te doorbreken.

2022

2022

In deze eerste editie van 2022 wil ik graag met u terug- en vooruitkijken. We zeggen het elke keer opnieuw aan het eind van het jaar en het is echt waar: de tijd vliegt. De Engelsen kunnen het nog beter verwoorden: “time flies when you are having fun”.