Online winkelomzet flink hoger in 2018

Naamloos

De detailhandel heeft vorig jaar online bijna 18 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat bleek vrijdag uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Daarbij wisten webwinkels ruim 13 procent meer om te zetten, zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met bijna 26 procent.

In 2017 nog grotere groei

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar 3,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006, maar lager dan in 2017. Toen was de omzetgroei nog 4,2 procent.

Afgelopen jaar dikten de opbrengsten van de non-foodsector met 1,7 procent aan. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. En ook in kledingwinkels werd meer verkocht. De winkels in onder meer consumentenelektronica en schoenen en lederwaren boekten een omzetverlies.

[intermezzo:1]

Omzet winkels in voeding 18% hoger dan voor crisis

Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna was volgens het statistiekbureau sprake van gestage groei. Vorig jaar was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Omzet speciaalzaken daalt licht

De winkels in voedings- en genotmiddelen zetten 3,2 procent meer om. Terwijl bij speciaalzaken de opbrengsten een fractie krompen, steeg de omzet bij supermarkten met bijna 4 procent. De detailhandelsomzet groeide overigens in december met 2,3 procent, aldus het CBS.

Lees ook
Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.

Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Bezorgservice Trunkrs reikte 29 juni de Trunkrs Client Awards uit. Onder andere BBQ Thuisbezorgd, Nice to Meat, Diviande en The Butchery vielen in de prijzen.