Online winkelomzet flink hoger in 2018

Naamloos

De detailhandel heeft vorig jaar online bijna 18 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat bleek vrijdag uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Daarbij wisten webwinkels ruim 13 procent meer om te zetten, zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met bijna 26 procent.

In 2017 nog grotere groei

De detailhandel als geheel heeft vorig jaar 3,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006, maar lager dan in 2017. Toen was de omzetgroei nog 4,2 procent.

Afgelopen jaar dikten de opbrengsten van de non-foodsector met 1,7 procent aan. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. En ook in kledingwinkels werd meer verkocht. De winkels in onder meer consumentenelektronica en schoenen en lederwaren boekten een omzetverlies.

[intermezzo:1]

Omzet winkels in voeding 18% hoger dan voor crisis

Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna was volgens het statistiekbureau sprake van gestage groei. Vorig jaar was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Omzet speciaalzaken daalt licht

De winkels in voedings- en genotmiddelen zetten 3,2 procent meer om. Terwijl bij speciaalzaken de opbrengsten een fractie krompen, steeg de omzet bij supermarkten met bijna 4 procent. De detailhandelsomzet groeide overigens in december met 2,3 procent, aldus het CBS.

Lees ook
Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

De Voedings- en drankensector groeide in 2021. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeide de omzet van de voedingsindustrie afgelopen jaar met 6,9 procent en die van de drankenindustrie met 6,7 procent.

Prijsontwikkeling voeding stuwt inflatiecijfers

Prijsontwikkeling voeding stuwt inflatiecijfers

De Nederlandse inflatiecijfers stegen vorige maand naar 6,4 procent; in december lagen de prijzen nog 5,7 procent hoger dan een jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De stijgende prijzen van voedingsmiddelen zijn een belangrijke oorzaak van de hoge inflatiecijfers. De grootste veroorzaker van de stijgende inflatie zijn de stijgende energieprijzen....

Nieuwe opzet Week van de Slager in april 2022

Nieuwe opzet Week van de Slager in april 2022

De Week van de Slager krijgt in 2022 een nieuwe opzet. Onder de noemer Festival van de Slager komt er online festivalterrein, waar bezoekers op allerlei manieren het vak kunnen beleven. Want het doel blijft hetzelfde: de promotie van het slagersvak. Naast online activiteiten komen er ook schoolbezoeken en inspiratiestages. De Week van de Slager vindt...