Online omzet in NL breekt door grens 20 miljard

001_food-image-1208424-272x224

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor ruim 20 miljard euro aankopen gedaan bij webwinkels

Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org. Via internet werden vooral meer schoenen, lifestyle-producten IT-apparatuur, eten en drogisterijartikelen besteld.

11 miljard aan producten

De bestedingen via internet zijn te verdelen in producten en diensten. Aan producten werd 11 miljard besteed, aan diensten (waaronder reizen en tickets voor evenementen) ruim 9 miljard. Het lijkt erop dat de onlineaankopen niet per se ten koste gaan van wat mensen uitgeven in fysieke winkels. De omzet daar daalde nauwelijks (-1 procent).

Aantrekkende economie

De stijging van de verkopen via webshops is volgens bureau GfK, dat het onderzoek uitvoerde, te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke winkelketens uit de winkelstraat. De afgelopen jaren gingen onder meer V&D, Halfords, Scheer & Foppen en MS Mode dicht.

Dossiers
Lees ook
Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.

Hoe toegankelijk is uw website?

Hoe toegankelijk is uw website?

Online wordt steeds belangrijker en een goede website is daarvoor essentieel. Vanaf 2022 gelden er toegankelijkheidseisen voor online communicatie. Wilt u weten of uw website hieraan voldoet? Doe dan de zelfscan Is mijn site toegankelijk.