Online omzet in NL breekt door grens 20 miljard

3 maart 2017

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor ruim 20 miljard euro aankopen gedaan bij webwinkels

Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org. Via internet werden vooral meer schoenen, lifestyle-producten IT-apparatuur, eten en drogisterijartikelen besteld.

11 miljard aan producten

De bestedingen via internet zijn te verdelen in producten en diensten. Aan producten werd 11 miljard besteed, aan diensten (waaronder reizen en tickets voor evenementen) ruim 9 miljard. Het lijkt erop dat de onlineaankopen niet per se ten koste gaan van wat mensen uitgeven in fysieke winkels. De omzet daar daalde nauwelijks (-1 procent).

Aantrekkende economie

De stijging van de verkopen via webshops is volgens bureau GfK, dat het onderzoek uitvoerde, te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke winkelketens uit de winkelstraat. De afgelopen jaren gingen onder meer V&D, Halfords, Scheer & Foppen en MS Mode dicht.

Altijd op de hoogte blijven?