Online bestedingen aan food schieten omhoog

shutterstock_121120492-272x181

Nederlandse webwinkels hebben vorig jaar voor €22,5 miljard aan producten en diensten verkocht via het internet, een toename van 13 procent. De markt voor online food groeide bijna drie keer zo snel als de markt.

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK heeft verzameld in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. Het snelst stijgende segment bij online bestedingen is health & beauty met een toename van 46 procent in 2017. Food/nearfood zag de verkopen met 35 procent groeien. Home & garden groeide met 30 procent, terwijl schoenen & lifestyle (25 procent) en kleding (24 procent) ook flink groeiden.

Online nadert marktaandeel 10 procent

In 2017 heeft 95 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Daarbij groeide het aantal aankopen (201,7 miljoen, plus 17 procent) harder dan de omzet (€22,5 miljard, plus 13 procent). Het deel van de omzet dat aan producten werd besteed bedroeg €12,7 miljard. Daarmee nadert online in Nederland de grens van 10 procent van de totale detailhandelsomzet. In 2017 ligt het percentage op 9,7 procent, 1,6 procentpunt meer dan in 2016.

Smartphone populairder dan tablet

Bij het onlineshoppen is de smartphone voor het eerst populairder dan de tablet: 28 procent gebruikte bij minimaal een van de aankopen een mobieltje, 24 procent een tablet.De laptop blijft met 52 procent nog de populairste manier om online te bestellen. De desktop neemt nog 33 procent voor zijn rekening.

Black Friday hielp omzet in vierde kwartaal

Nederlanders gaven in de laatste drie maanden van 2017 online veel meer geld uit dan in de andere drie kwartalen. Dat kwam mede door toenemend aantal zogenoemde koopfeestdagen, zoals Black Friday, waarbij vaak hoge kortingen gelden. Die online-uitgaven in het vierde kwartaal waren goed voor 6,9 miljard euro, 11 procent meer dan dezelfde periode in 2016.

Lees ook: ‘Food grootste groeier bij onlinebestedingen’

Lees ook
Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.

Hoe toegankelijk is uw website?

Hoe toegankelijk is uw website?

Online wordt steeds belangrijker en een goede website is daarvoor essentieel. Vanaf 2022 gelden er toegankelijkheidseisen voor online communicatie. Wilt u weten of uw website hieraan voldoet? Doe dan de zelfscan Is mijn site toegankelijk.

Nieuw platform De Lokalist biedt lokale producten

Nieuw platform De Lokalist biedt lokale producten

Er is een nieuw platform voor lokale producten. De Lokalist biedt verse producten van ruim honderd boeren en ambachtslieden, zoals bakkers, slagers en visboeren. De consument kan de producten online bestellen en krijgen deze de volgende dag vers thuisbezorgd.