Ondernemersacademie Food: ‘Heb lef en pak je kans!’

andre

De deelnemers van de opleiding Ondernemersacademie Food ruiken kansen in de vleessector. De vooruitzichten in de ambachtelijke vleesbranche zijn veelbelovend. Ook in coronatijd. Inschrijving voor de nieuwe groep, die in juni van start gaat, is mogelijk. ‘Heb lef en pak je kans!’, aldus één van de deelnemers.

De gemotiveerde deelnemers van de Ondernemersacademie Food zien hun toekomst steeds rooskleuriger worden. De Ondernemersacademie is een opgericht in opdracht van SVO Vakopleiding Food- in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en leidt mensen op tot allround foodondernemers, met de nadruk op vlees. Zowel opvolgers en werknemers in de vleesbranche als zij-instromers melden zich aan.

Verschuiving in de markt

Het gaat goed met de ambachtelijke vleessector. Ook al staat de horeca onder druk van de coronacrisis, toch plussen veel ambachtelijke slagerijen. En dat is opmerkelijk in een tijd met veel baanonzekerheid. Astrid van Hest, programmamanager van de Ondernemersacademie Food, legt het uit: ‘Dat komt omdat de consument wil weten waar het vlees vandaan komt en wat erin zit. Steeds meer mensen stellen kritische vragen, ook over de duurzaamheid van de producten en het dierenwelzijn. Deze trend zet steeds meer door. Er is duidelijk een verschuiving gaande in de markt.’

Lef

Een van de huidige deelnemers van de Ondernemersacademie Food is André Menting (49), eigenaar van Ons Lokaal (opent in juni). Hij besloot de opleiding te gaan doen om als ondernemer goed beslagen ten ijs te komen en is enthousiast. ‘Het belangrijkste wat ik nieuwe deelnemers kan meegeven, is durf. Ga het dóén. Tijdens het traject kun je altijd nog beslissen welke weg je inslaat, of dat je iets anders gaat doen. Heb lef en pak je kans!’

De huidige groep deelnemers startte in juni vorig jaar. Tijdens een leertraject van een half jaar en een coachingstraject van drie maanden leren de foodondernemers hoe ze een slagerij of verspeciaalzaak kunnen runnen. Ook dit jaar gaat in juni een nieuwe groep van start. Inschrijven is mogelijk via deze website.

 
Dossiers
Lees ook
‘Mooi om klanten enthousiast te maken over steeds een ander stuk vlees’

‘Mooi om klanten enthousiast te maken over steeds een ander stuk vlees’

Hoewel hij zijn studie Farmacie keurig afmaakte, wist Rozj Khorshid (29) al dat zijn carrière een andere richting uit zou gaan. Hij wilde werken met eten en drinken en ging aan de slag bij een slagerij vanwege zijn passie voor vlees. Zijn droom: zijn eigen ambachtelijke slagerij met bijzondere producten.

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.