‘Ondernemers die vooruit willen maken het verschil’

25 januari 2023 Lennart Kik

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.” Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Rutger Gassner van Weda.

Weda in Naarden is sinds 1948 een belangrijke leverancier van weegschalen, kassa­systemen en software. “We richten ons op bedrijven die met ons vooruit willen”, zegt managing director Rutger Gassner. “We hebben 8.000 klanten die we al heel lang bedienen. Alle ervaringen gebruiken we om retailers en industriële klanten te helpen om de volgende stap te zetten.”

Gassner raadt retailers aan hun weegschalen en kassa’s te integreren in één ecosysteem bestaande uit verschillende modules zoals weegschaal, kassa, webshop, boekhouding, rapportage & analyses, pin-koppeling, etikettering, allergenen, ingrediënten, bereidingswijze en loyaliteitsprogramma. “Als ondernemer moet je vooruitkijken, vind ik. Dan heb je een platform of een oplossing nodig waarop je kan voortbouwen. Mijn advies voor iedere ondernemer: focus je op het verkopen van je product en werk samen met een partij die voor jou het totale eco­systeem kan inrichten naar jouw wensen. Als je geen goede basis hebt, gaat het je niet lukken om alle nieuwe functies die je in de toekomst nodig hebt te integreren in je systeem.”

De ‘hardware’ (zoals een weegschaal) is volgens Gassner minder belangrijk dan de software of de ‘back office’. “Detaillisten zouden hardware-onafhankelijk moeten worden. Dan maakt het niet uit of je een weegschaal, een kassa, een tablet of een webshop in één ecosysteem wil onderbrengen. Belangrijke voorwaarde voor een goed werkend systeem is een stabiele en betrouwbare internetomgeving. Alle data sla je op in de cloud waardoor je overal en altijd toegang hebt tot jouw systeem met alle informatie. Een groot voordeel is ook dat je daarmee alle weegschalen, kassa’s en gebruikers op afstand kan gaan ondersteunen.”

“Ook in de ambulante handel waar wij heel actief zijn zie je deze trend. Met een 4G-­router maken ze hun eigen netwerk, om te communiceren met een printer, pinautomaat, scanner of handheld. Nederlandse markthandelaren lopen vooruit op het buitenland. Ik verbaas me er iedere keer over hoe ver ze al zijn. Ze hebben prachtige kassasystemen met touch screens en ze krijgen steeds meer inzicht in hun werk­processen.”

Op de pof

Digitalisering maakt het ook mogelijk om nieuwe functies aan het ecosysteem toe te voegen. Gassner: “Denk aan een slager die tafeltjes neerzet en broodjes gaat serveren of met (online) bestellingen gaat werken. Of neem een concept als ‘op de pof’ voor klanten die een paar keer per week een broodje komen eten. Ook zo’n ‘bonnetje voor later’ laat zich prima digitaliseren. Voor ondernemers zijn er allerlei keuzes te maken. Onze adviesrol wordt daardoor steeds belangrijker.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'De digitale slager'. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 8. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?