'Ondernemer kan niet om social media en webshop heen'

slagerij-vindbaarheid

Digitale gastvrijheid en online-ondernemen stonden dinsdag centraal in het themaprogramma van de belangenorganisatie voor ambachtelijke bakkers, de NBOV. De ontwikkelingen zijn voor slagers net zo interessant, reden waarom er ook een vertegenwoordiging vanuit de slagerij aanwezig was. Hoe gaat de slager om met internet en social media?

Klantgerichtheid is niet alleen in de winkel noodzakelijk, maar ook online. Digitale gastvrijheid noemt de NBOV het. Vijftien jaar geleden was het onvoorstelbaar dat vrijwel iedereen in 2016 via een mobiele telefoon bereikbaar zou zijn. Sterker nog: dat iedereen met een draagbare minicomputer zou rondlopen waarmee naast bellen ook op het wereldwijde web kon worden rondgesurfd. Dat is waarheid geworden.

Hoe snel deze ontwikkelingen gaan, liet de NBOV zien in een filmpje. De bakkerij in 1947, de intrede van de eerste mobiele telefoon (de tank), de opkomst van de personal computer, de bezorging die verdween, de bezorging die weer terug is dankzij snel oprukkende internetontwikkelingen. Social media die op hun beurt een enorme vlucht nemen dankzij internet en de ontsluiting van feitelijk ieder deel van stad en streek op vrijwel elke plek ter wereld. Digitale betalingssystemen die hierop aansluiten, zoals iDeal.

Digitale gastvrijheid

Die ontwikkeling gaat door, sneller dan menig bakker beseft, is de boodschap die de NBOV haar leden na afloop van de ledenvergadering in Baarn meegaf. Dat deed de belangenorganisatie door onder anderen De Klantenluisteraar Frans Reichardt te laten uitleggen waarom digitale visitekaartjes een voorwaarde zijn voor succesvol ondernemen. Gevolgd door een drietal speedworkshops over Gastvrije websites, Gastvrije webshops en Gastvrije social media.

9,6 miljoen gebruikers

Anno 2016 zijn 9,6 miljoen inwoners van Nederland actief op facebook, al dan niet via een smartphone. Van hen is 6,8 miljoen zelfs dagelijks actief. WhatsApp rukt nog sneller op. Kwam deze communicatieapplicatie in 2014 nog niet eens voor in de top tien van social media, nu heeft de app 9,8 miljoen gebruikers, waarvan bijna 7 miljoen dagelijks.

De moderne communicatiemiddelen bieden de bakker kansen tot (extra) verkopen via websites en webshops. Te beginnen met bewustwording en de vijftien tips die de deelnemers mee naar huis kregen. De eerste aanbeveling: Laat uw klant vinden wat hij zoekt - de vindbaarheid van uw slagerij via Google.

Lees ook
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.

Hoe toegankelijk is uw website?

Hoe toegankelijk is uw website?

Online wordt steeds belangrijker en een goede website is daarvoor essentieel. Vanaf 2022 gelden er toegankelijkheidseisen voor online communicatie. Wilt u weten of uw website hieraan voldoet? Doe dan de zelfscan Is mijn site toegankelijk.