Omzetstijging Ter Beke

Vleeswaren_Unsplash

Foto: Unsplash

Ter Beke sloot de eerste helft van 2022 af met een hogere omzet en lagere bedrijfswinst. In totaal kwam de omzet van de Belgische vleeswaren en diepvriesmaaltijdenproducent uit op 373 miljoen euro. Dat meldt Ter Beke in een persbericht op de website.

De omzet van 373 miljoen euro is een toename van 9 procent in vergelijking met de eerste helft van 2021 (342 miljoen euro). Het onderliggend bedrijfsresultaat EBITDA daalde met 33 procent naar 18 miljoen. De bedrijfswinst EBIT viel terug van 7 miljoen naar 3 miljoen euro. De nettowinst – 1,5 miljoen euro – bleef ongewijzigd door “een normalisering in fiscale lasten”.

De omzetstijging schrijft Ter Beke toe aan het herstel van de verkopen in het foodservicekanaal in de post-covid periode en een solide vraag naar gemaksproducten. De omzet binnen het segment vleeswaren daalde met 1% tegenover 2021 vooral door het stopzetten van niet-rendabele contracten vorig jaar waar Ter Beke nu het effect duidelijker tot uiting komt in de omzetcijfers.

Vleeswaren

De omzet van het segment vleeswaren daalde met 2,1 miljoen euro, dat is daling van 1 procent ten opzichte van 2021.Dit wijt Ter Beke aan het stopzetten van niet-rendabele contracten vorig jaar waarvan nu het ‘full year effect’ zichtbaar is.

Ter Beke signaleert een stijgende interesse voor gezondere recepturen (bijvoorbeeld minder zout), betere traceerbaarheid en een verhoogde vraag naar duurzame producten. Het bedrijf flijft hier op inspelen. Ook ziet Ter Beke een toename in belang van bijvoorbeeld de Nutri-Score en gelijkaardige alternatieven.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Duurzaam

“Waar we de laatste 6 maanden met 9 procent omzet of ongeveer 30 miljoen EUR groeien, blijft Ter Beke de zeilen bijzetten om de impact van hoge kosteninflatie te bewaken met oog op duurzame rendabele groei. Het op een verantwoordelijke manier doorrekenen van de kosten naar onze klanten, is daar deel van. Daarnaast zetten we verder in op het continu verbeteren van operationele efficiëntie, product recepten en ook meer innovaties”, zegt CEO Piet Sanders. “Onze investering in Davai - dat lekkere plantaardige dumplings ontwikkelt en verkoopt – is een mooie illustratie voor de vernieuwde strategie van ons bedrijf. We werken ook aan een concreet plan om steeds meer duurzaam te worden in alles wat we doen. Hopelijk kan het geplande samengaan met Imperial – Stegeman plaatsvinden waardoor we alleen nog maar sneller onze ambities kunnen waarmaken voor onze werknemers, klanten en consumenten.”

Bron: Ter Beke

Dossiers
Lees ook
Een bron van inspiratie

Een bron van inspiratie

Binnen de vleesbranche is worst- en vleeswarenspecialist Paul van Trigt een instituut. Niet alleen als vakman en expert op het gebied van productkeuring – laat hem een worst proeven en hij benoemt tot op de gram welke specerijen erin zitten – maar ook als een oneindige bron van kennis.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

De eerste helft van het jaar is voor de ruim 2100 slagers (incl. een beperkt aantal poeliers) die Nederland begin dit jaar telde grillig verlopen. In het eerste kwartaal werd bij een meerderheid van de slagers omzetverlies geleden, terwijl in het tweede kwartaal de meerderheid juist omzetgroei liet zien.