Omzetgroei speciaalzaken daalt

vvf170426huisman.jpg

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden een omzetgroei van bijna 2 procent. Dat was te danken aan hogere prijzen, want de winkels verkochten evenveel als in mei 2016. Waar de omzet van de supermarkten met ruim 2 procent groeide, kromp die van de speciaalzaken met 1 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De totale detailhandel heeft in mei 3,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast werd online bijna 24 procent meer omgezet.

Zonder correctie 6 procent hogere omzet

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in mei 2016, aldus het statistiekbureau.

Ook omzetgroei in doe-het-zelf

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren wisten voor de elfde maand op rij meer om te zetten. Winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden voor de achtste achtereenvolgende maand een omzetgroei en ook winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen en parfumerieën hebben meer omgezet.

Kledingwinkels gelijke omzet

De kledingwinkels noteerden wel meer verkopen, maar de omzet bleef hetzelfde als in mei vorig jaar. En na twee maanden met omzetstijging kromp in mei de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, aldus het CBS.

Lees ook
KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

KNS: ‘Omzetstijging winkelslagers in lijn met cijfers CBS’

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. De Koninklijke Nederlandse Slager (KNS) ziet bij winkelslagers een soortgelijke tendens.‘Wij meten de omzet zelf niet,...

Bartho de Bruin: ‘Van Rotterdam naar Beusichem voor onze grillworst’

Bartho de Bruin: ‘Van Rotterdam naar Beusichem voor onze grillworst’

Voor de eerste keer deed Slagerij de Bruin uit Beusichem mee aan de Grote Grillworsttest van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en direct sleepte Bartho de Bruin samen met zijn team de eerste prijs in de wacht. ‘Het is een gekkenhuis’, vertelt de slager. ‘Mensen rijden helemaal vanuit Rotterdam naar Beusichem om onze grillworst te proeven.’Hoewel...

Timmers & Zn doet goede zaken tijdens coronacrisis

Timmers & Zn doet goede zaken tijdens coronacrisis

Slagerij en lunchroom Timmers & Zn in Zoetermeer doet goede zaken tijdens de coronacrisis. ‘We hebben 35 tot 50 procent meer omzet, vertelt René Timmers tevreden. ‘De meeste omzet komt uit de winkelverkoop. Per klant zijn de bestedingen met ongeveer 2 euro gestegen.’Daarnaast is het aantal online bestellingen toegenomen. ‘Voor de coronatijd werd er...