Omzetgroei speciaalzaken daalt

vvf170426huisman.jpg

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden een omzetgroei van bijna 2 procent. Dat was te danken aan hogere prijzen, want de winkels verkochten evenveel als in mei 2016. Waar de omzet van de supermarkten met ruim 2 procent groeide, kromp die van de speciaalzaken met 1 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De totale detailhandel heeft in mei 3,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast werd online bijna 24 procent meer omgezet.

Zonder correctie 6 procent hogere omzet

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in mei 2016, aldus het statistiekbureau.

Ook omzetgroei in doe-het-zelf

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren wisten voor de elfde maand op rij meer om te zetten. Winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden voor de achtste achtereenvolgende maand een omzetgroei en ook winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen en parfumerieën hebben meer omgezet.

Kledingwinkels gelijke omzet

De kledingwinkels noteerden wel meer verkopen, maar de omzet bleef hetzelfde als in mei vorig jaar. En na twee maanden met omzetstijging kromp in mei de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, aldus het CBS.

Lees ook
Keurslager niet in de prijzen bij Foodservice Award 2022

Keurslager niet in de prijzen bij Foodservice Award 2022

De Keurslager viel niet in de prijzen bij de Foodservice Award 2022. De afgelopen drie jaar won de slagersformule elke keer de categorie Speciaalzaken. Zuivelhoeve wist de winning streak te doorbreken.

2022

2022

In deze eerste editie van 2022 wil ik graag met u terug- en vooruitkijken. We zeggen het elke keer opnieuw aan het eind van het jaar en het is echt waar: de tijd vliegt. De Engelsen kunnen het nog beter verwoorden: “time flies when you are having fun”.

Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

Meer omzet voor voedings- en drankensector in 2021

De Voedings- en drankensector groeide in 2021. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeide de omzet van de voedingsindustrie afgelopen jaar met 6,9 procent en die van de drankenindustrie met 6,7 procent.