Omzetgroei speciaalzaken daalt

vvf170426huisman.jpg

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden een omzetgroei van bijna 2 procent. Dat was te danken aan hogere prijzen, want de winkels verkochten evenveel als in mei 2016. Waar de omzet van de supermarkten met ruim 2 procent groeide, kromp die van de speciaalzaken met 1 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De totale detailhandel heeft in mei 3,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast werd online bijna 24 procent meer omgezet.

Zonder correctie 6 procent hogere omzet

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in mei 2016, aldus het statistiekbureau.

Ook omzetgroei in doe-het-zelf

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren wisten voor de elfde maand op rij meer om te zetten. Winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden voor de achtste achtereenvolgende maand een omzetgroei en ook winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen en parfumerieën hebben meer omgezet.

Kledingwinkels gelijke omzet

De kledingwinkels noteerden wel meer verkopen, maar de omzet bleef hetzelfde als in mei vorig jaar. En na twee maanden met omzetstijging kromp in mei de omzet van de winkels in recreatie-artikelen, aldus het CBS.

Lees ook
Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds...

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).De impact van...

Supermarktvrees door corona helpt slager

Supermarktvrees door corona helpt slager

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.Speciaalzaken als...