Omzet uitzendbranche stijgt in vierde kwartaal

tkf1582g

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar 3,5 procent meer omgezet dan in het kwartaal ervoor. Dat is de grootste stijging van 2016, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Ook het aantal uitzenduren nam in het vierde kwartaal opnieuw toe.

Met het vierde kwartaal zijn ook de jaarcijfers bekend. Vorig jaar behaalde de uitzendbranche 7,6 procent meer omzet dan in 2015. Het totaal aantal uitzenduren lag 6,9 procent hoger, zo constateerde het statistiekbureau.

Uitzenduren

De opbrengsten van de uitzendbranche hangen sterk samen met het aantal uitzenduren. Het totaal aantal uitzenduren steeg in het vierde kwartaal met 2,8 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Zowel de uren in kortlopende als in langlopende contracten namen toe, aldus het CBS. Het aantal uitzenduren in langlopende contracten zoals detachering en payrolling steeg met 3,9 procent. Dat is de grootste stijging in 2,5 jaar.

Het aantal uren in kortlopende contracten klom met 1,7 procent. Deze stijging is kleiner dan in het derde kwartaal.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het minderen van vlees is vanwege de milieu-en gezondheidsaspecten een hot topic Je hebt groepen die helemaal geen vlees eten zoals de vegetariërs en de veganisten, groepen die minder vlees eten namelijk flexitariërs maar ook nog steeds de echte vleeseters. Vanuit Wageningen University & Research (WUR) zijn er laatst twee studies verschenen waarin het...

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

De eerste helft van het jaar is voor de ruim 2100 slagers (incl. een beperkt aantal poeliers) die Nederland begin dit jaar telde grillig verlopen. In het eerste kwartaal werd bij een meerderheid van de slagers omzetverlies geleden, terwijl in het tweede kwartaal de meerderheid juist omzetgroei liet zien.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...