Omzet speciaalzaken met 1,5 procent omhoog

geld

De omzet van winkels is in februari voor de tiende achtereenvolgende maand gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag heeft gepubliceerd.

Voedingsmiddelen leverden bijna 4 procent meer omzet op dan een jaar eerder, waarbij supermarkten een plus van 4,5 procent boekten. Speciaalzaken zagen de opbrengsten met 1,5 procent toenemen.

De omzet in de detailhandel lag 4 procent hoger dan in februari 2016. Daarbij werden 1,5 procent meer goederen verkocht dan een jaar eerder. Zowel verkopers van voedingsmiddelen als winkels in de non-foodsector realiseerden een hogere omzet, waarbij de groei in non-food afzwakte ten opzichte van de eerste maand van 2017. Online stegen de opbrengsten met 13 procent.

Prijsstijgingen

Prijsstijgingen hielpen de omzet in de andere segmenten licht vooruit. In totaal werd daarbij door non-foodwinkels een fractie minder spullen aan de man gebracht dan in februari vorig jaar. De uitbundige groei van de huizenmarkt was zichtbaar in de populariteit van doe-het-zelf-, keuken- en meubelwinkels, die een bovengemiddelde groei doormaakten.

Krimp

Drogisterijen, parfumerieën, schoenenwinkels en verkopers van consumentenelektronica zagen de omzet krimpen.

Lees ook
Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds...

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).De impact van...

Supermarktvrees door corona helpt slager

Supermarktvrees door corona helpt slager

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.Speciaalzaken als...