Omzet speciaalzaken met 1,5 procent omhoog

geld

De omzet van winkels is in februari voor de tiende achtereenvolgende maand gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag heeft gepubliceerd.

Voedingsmiddelen leverden bijna 4 procent meer omzet op dan een jaar eerder, waarbij supermarkten een plus van 4,5 procent boekten. Speciaalzaken zagen de opbrengsten met 1,5 procent toenemen.

De omzet in de detailhandel lag 4 procent hoger dan in februari 2016. Daarbij werden 1,5 procent meer goederen verkocht dan een jaar eerder. Zowel verkopers van voedingsmiddelen als winkels in de non-foodsector realiseerden een hogere omzet, waarbij de groei in non-food afzwakte ten opzichte van de eerste maand van 2017. Online stegen de opbrengsten met 13 procent.

Prijsstijgingen

Prijsstijgingen hielpen de omzet in de andere segmenten licht vooruit. In totaal werd daarbij door non-foodwinkels een fractie minder spullen aan de man gebracht dan in februari vorig jaar. De uitbundige groei van de huizenmarkt was zichtbaar in de populariteit van doe-het-zelf-, keuken- en meubelwinkels, die een bovengemiddelde groei doormaakten.

Krimp

Drogisterijen, parfumerieën, schoenenwinkels en verkopers van consumentenelektronica zagen de omzet krimpen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

Omzetgroei voor meerderheid slagers in tweede kwartaal 2022

De eerste helft van het jaar is voor de ruim 2100 slagers (incl. een beperkt aantal poeliers) die Nederland begin dit jaar telde grillig verlopen. In het eerste kwartaal werd bij een meerderheid van de slagers omzetverlies geleden, terwijl in het tweede kwartaal de meerderheid juist omzetgroei liet zien.