Omzet speciaalzaken diep in de min

15 juli 2013 Henri Maarse

De gemiddelde omzet van foodspeciaalzaken is tussen 2007 en 2013 gedaald met 10 procent.

Dit stelt ING op basis van eigen onderzoek. Volgens ING is de scherpe omzetdaling van bakkers, slagers en anderen te wijten aan het veranderde consumentengdrag. Consumenten zijn een groter deel van hun boodschappen bij de supermarkt gaan doen. Daardoor daalt de omzet in de gehele branche en loopt ook het aantal winkels terug.

5,5 miljard


Desondanks realiseerden speciaalzaken in voedingsmiddelen in 2012 een omzet van meer dan €5,5 miljard, ongeveer een tiende van alle Nederlandse bestedingen aan voeding. Om als speciaalzaak te blijven concurreren, zijn de juiste locatie, onderscheidend assortiment, kwaliteit, service en productkennis van belang, maar ook het genereren van extra omzet uit de zakelijke of online verkoop.

Totale omzet


De totale omzet van speciaalzaken is sinds 2007 met 14 procent gedaald. Die daling wordt zoals gezegd veroorzaakt door de combinatie van veranderend koopgedrag van klanten en de toegenomen concurrentie van supermarkten en warenhuizen. Daardoor verdwijnen steeds meer speciaalzaken.

Online


De daling van de omzet is echter groter dan op basis van de krimp van het aantal winkels zou mogen worden verwacht. Dit betekent dat gemiddeld per speciaalzaak zo’n 10 procent minder omzet wordt gegenereerd dan een aantal jaar terug. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail: 'Door activiteiten te verbreden en meer afzet te genereren via zakelijke en online verkoop kunnen speciaalzaken nieuwe doelgroepen bereiken en hun omzet en positie verstevigen.'

Altijd op de hoogte blijven?