Omzet foodsector groeit met bijna 3 procent

overzichtsfoto-winkel-272x181

De detailhandel heeft in oktober 3,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume lag 2,6 procent hoger

In de foodsector groeide de omzet met bijna 3 procent en in de non-foodsector met 2 procent. Daarnaast is online ruim 14 procent meer omgezet. Het statistiekbureau merkt op dat de omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,2 procent hoger dan in oktober 2017.

Supermarkten doen het beter dan speciaalzaken

Bij de winkels in voedings- en genotmiddelen wisten supermarkten 2,9 procent meer om te zetten en speciaalzaken 1,3 procent.

Non-food

Bij non-food realiseerden de winkels in recreatieartikelen, doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica en witgoed een omzetstijging. Bij de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting bleef de omzet nagenoeg gelijk. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren kromp in vergelijking met een jaar eerder, aldus het CBS.

Online omzet stijgt fors

De online omzet was in oktober ruim 14 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 7 procent meer omgezet. Die hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met bijna 28 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.