Omzet detailhandel omhoog

geld

De detailhandel heeft in februari 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet.

Het totale verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide met 5,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en die in recreatie-artikelen was volgens het statistiekbureau hoger dan een jaar eerder.

Totale omzet speciaalzaken gekrompen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet. Het verkoopvolume groeide met 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7 procent kromp.

Online omzet groeit hard

Online kwamen de opbrengsten 16,8 procent hoger uit. Webwinkels wisten 11,3 procent meer om te zetten. Zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met 26,5 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

KNS start onderzoek naar houdbaarheid soepen

KNS start onderzoek naar houdbaarheid soepen

Erwtensoep, goulashsoep, ossenstaartsoep... Soepen zijn een belangrijk product voor veel slagers. Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) is een onderzoek gestart naar de houdbaarheid van na-gepasteuriseerde soepen en geeft op de website een update.