Omzet detailhandel omhoog

geld

De detailhandel heeft in februari 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet.

Het totale verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide met 5,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en die in recreatie-artikelen was volgens het statistiekbureau hoger dan een jaar eerder.

Totale omzet speciaalzaken gekrompen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet. Het verkoopvolume groeide met 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7 procent kromp.

Online omzet groeit hard

Online kwamen de opbrengsten 16,8 procent hoger uit. Webwinkels wisten 11,3 procent meer om te zetten. Zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met 26,5 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. In het derde kwartaal groeide opnieuw het aantal vacatures. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stonden tegenover elke 100 werklozen 126 vacatures. Een nieuw record, aldus het CBS.