Omzet detailhandel bijna 5 procent hoger

nat_KeurslagerijBroersen-10

De detailhandel heeft in april gemiddeld bijna 5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De online omzet lag zelfs bijna 18 procent hoger dan in april 2016. Webwinkels zetten 25 procent meer om. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet van non-foodwinkels groeide in april met 4 procent. De verkopen waren bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in april voor de tiende maand op rij meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor koopdagen: op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Ook viel Pasen dit keer in april en vorig jaar in maart.

Lees ook
Supermarktvrees door corona helpt slager

Supermarktvrees door corona helpt slager

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.Speciaalzaken als...

GfK: ‘Omzet speciaalzaken met ruim een derde gestegen'

GfK: ‘Omzet speciaalzaken met ruim een derde gestegen'

Speciaalzaken zoals bakkers, slagers en groenteboeren draaiden de afgelopen maanden zo’n 55 miljoen euro extra omzet. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.Volgens het bureau, dat het koopgedrag van circa tienduizend Nederlandse huishoudens analyseerde, zagen vooral groentewinkels en slagers hun omzet toenemen. Zij verkochten zo’n dertig à...

Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

Rabobank: ‘Betere speciaalzaak profiteert, maar er is een keerzijde’

De betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager, profiteert van de coronacrisis, zo staat te lezen in de sectorprognoses van de Rabobank. Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken...