Veel bedrijven hebben de allergeneninformatie niet goed op orde. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit na inspecties van bijna 13.000 bedrijven in de retail, ambacht en horeca. 60 procent van deze bedrijven informeert de klant onvoldoende over allergenen. NVWA signaleert wel een lichte verbetering als het gaat om het geven van schriftelijke informatie (menukaart of bordje), maar bij het doorvragen blijkt de kennis van allergenen beperkt.
Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen die allergische reacties kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan gluten, noten en melk. Bedrijven zijn daarom verplicht om consumenten te informeren welke van de veertien allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat mag zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen).
Resultaat inspecties NVWA
In 2022 controleerde de NVWA bijna 13.000 bedrijven in de retail, ambacht en horeca. Dat waren er veel dan het voorgaande jaar, toen er vanwege de coronapandemie minder inspecties konden worden uitgevoerd. “Hoewel de cijfers daardoor niet volledig vergelijkbaar zijn, is er nauwelijks verbetering te zien”, meldt NVWA.
- In de sector ambacht (zoals bakkers, slagers, visspecialisten en ijssalons) bezocht de NVWA 2.256 bedrijven. De resultaten waren ongeveer hetzelfde in vergelijking met 2021. 48 procent gaf voldoende allergeneninformatie.
- De NVWA inspecteerde 9.407 horecabedrijven. Hier was sprake van een kleine verbetering. 41 procent voldoet aan de voorwaarden. In 2021 was dat 35 procent.
- In de retail (supermarkten en toko’s) werden 1.171 bedrijven gecontroleerd. Hier constateerde NVWA een verslechtering. 38 procent ten opzichte van 59 procent in 2021.
- En tot slot de zorginstellingen, zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen. Hier ging de naleving volgens NVWA relatief iets beter. 65 procent voldoet aan de voorwaarden.
Bron: NVWA