NVV en LTO pleiten bij kabinet voor ruimte varkenshouderij

attachment-001_food-image-VLS13681I01

De NVV en LTO Varkenshouderij pleiten bij het nieuwe kabinet voor ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij te kunnen blijven ontwikkelen. Het pamflet krACHTpuntenplan is afgelopen weekend aangeboden aan formateur Edith Schippers.

Ook de partijen die betrokken zijn bij de coalitieonderhandelingen hebben de brief ontvangen. 

Voorop

De Nederlandse varkenshouderij loopt voorop in duurzaamheid, aldus de Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) en LTO Varkenshouderij. ‘De sector produceert goed, veilig en duurzaam varkensvlees dat betaalbaar én beschikbaar is voor iedereen.’

De Nederlandse varkenssector is volgend de organisaties zeer divers met ruimte voor extra duurzame concepten zoals Beter Leven-varkensvlees, maar ook voor biologisch varkensvlees. ‘Zo bieden onze 4.800 gangbare, scharrel- en biologische varkenshouders voor elke consument wat wils.’

8 miljard euro

Het economisch belang van de varkenshouderij in Nederland is groot, zo is de formateur en de onderhandelaars duidelijk gemaakt. ‘Zou de Nederlandse varkenshouderij er niet meer zijn, dan kost dit ruim 26.000 arbeidsplaatsen en vervalt een jaarlijkse economische waarde van ruim 8 miljard euro (1,5 procent in aandeel in totale economie).’

NVV en LTO zetten in het pamflet nog eens uiteen welke initiatieven de Nederlandse varkenssector zelf heeft genomen om te komen tot een toekomstbestendige varkenshouderij, Daarin staan de belangen voor mens, dier en omgeving centraal. In het Actieplan Vitalisering Varkenshouderij wordt nadrukkelijk ingezet op ‘beter en anders produceren’ door op veranderende wensen van consumenten in te spelen, nog duurzamer te produceren en de overlast naar de omgeving nog verder te verminderen.

Verduurzaming

De varkenssector is volgens LTO en NVV ook nadrukkelijk pleitbezorger van een Europees gelijk speelveld. Verduurzaming zal door sectoren zelf moeten worden opgepakt door zelf te komen met een vitaliseringsplan ondersteund door overheden, banken en overheden.

In hun ‘KrACHT-puntenplan’ vragen de organisaties daarom ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij verder te kunnen blijven ontwikkelen en ‘de consument daarmee ook voor de komende jaren de zekerheid te bieden dat zij ons goede, veilige, duurzame, diverse en betaalbare varkensvlees van Nederlandse bodem kunnen blijven eten.’

Lees ook
Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

Het is de trending topic: de eiwittransitie. In 2018 riep de Europese Unie de lidstaten op om op het gebied van eiwitten meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van import te zijn. In antwoord hierop kwam in 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). In de NES is opgenomen hoe Nederland de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op...