NVV en LTO pleiten bij kabinet voor ruimte varkenshouderij

attachment-001_food-image-VLS13681I01

De NVV en LTO Varkenshouderij pleiten bij het nieuwe kabinet voor ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij te kunnen blijven ontwikkelen. Het pamflet krACHTpuntenplan is afgelopen weekend aangeboden aan formateur Edith Schippers.

Ook de partijen die betrokken zijn bij de coalitieonderhandelingen hebben de brief ontvangen. 

Voorop

De Nederlandse varkenshouderij loopt voorop in duurzaamheid, aldus de Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) en LTO Varkenshouderij. ‘De sector produceert goed, veilig en duurzaam varkensvlees dat betaalbaar én beschikbaar is voor iedereen.’

De Nederlandse varkenssector is volgend de organisaties zeer divers met ruimte voor extra duurzame concepten zoals Beter Leven-varkensvlees, maar ook voor biologisch varkensvlees. ‘Zo bieden onze 4.800 gangbare, scharrel- en biologische varkenshouders voor elke consument wat wils.’

8 miljard euro

Het economisch belang van de varkenshouderij in Nederland is groot, zo is de formateur en de onderhandelaars duidelijk gemaakt. ‘Zou de Nederlandse varkenshouderij er niet meer zijn, dan kost dit ruim 26.000 arbeidsplaatsen en vervalt een jaarlijkse economische waarde van ruim 8 miljard euro (1,5 procent in aandeel in totale economie).’

NVV en LTO zetten in het pamflet nog eens uiteen welke initiatieven de Nederlandse varkenssector zelf heeft genomen om te komen tot een toekomstbestendige varkenshouderij, Daarin staan de belangen voor mens, dier en omgeving centraal. In het Actieplan Vitalisering Varkenshouderij wordt nadrukkelijk ingezet op ‘beter en anders produceren’ door op veranderende wensen van consumenten in te spelen, nog duurzamer te produceren en de overlast naar de omgeving nog verder te verminderen.

Verduurzaming

De varkenssector is volgens LTO en NVV ook nadrukkelijk pleitbezorger van een Europees gelijk speelveld. Verduurzaming zal door sectoren zelf moeten worden opgepakt door zelf te komen met een vitaliseringsplan ondersteund door overheden, banken en overheden.

In hun ‘KrACHT-puntenplan’ vragen de organisaties daarom ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij verder te kunnen blijven ontwikkelen en ‘de consument daarmee ook voor de komende jaren de zekerheid te bieden dat zij ons goede, veilige, duurzame, diverse en betaalbare varkensvlees van Nederlandse bodem kunnen blijven eten.’

Lees ook
Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

Transitie naar gezonder en duurzamer voedselaanbod noodzakelijk

De voedingsindustrie moet veranderen en met een duurzamer en gezonder aanbod komen. Daarvoor pleit keynote speaker Jaap Seidell tijdens zijn lezing op de tweede dag van Food Technology. “We hebben ons kapot geïnnoveerd aan producten voor kinderen, maar het zijn allemaal producten die ze eigenlijk niet zouden moeten eten.”

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.