Nu starten met webshop is goede aanloop naar 2020

attachment-001_food-image-1457713

Ondernemers die de boot niet willen missen, kunnen het beste nu beginnen met een website en een webshop. Die zullen niet in eerste instantie perfect zijn en direct veel verkopen genereren, maar zijn een goede aanloop naar het moment dat online-verkopen niet meer weg te denken zijn.

Dat is de boodschap van Björn Schaap van Flynth aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Schaap deed zijn uitspraken tijdens een trainingstraject voor bakkerij-ondernemers, bij Flynth in Amersfoort, maar het onderwerp raakt ook andere versspecialisten.

‘Veel van u zie ik nog niet online actief, maar de ontwikkelingen gaan snel. Heel veel partijen zijn hiermee bezig. Groei komt er onherroepelijk, omdat consumenten bekend raken met online. Dus ook bij de bakker vinden ze dat straks heel gewoon. In 2030 zijn wereldwijd 40 tot 50 miljard smart-phones verbonden met internet’, geeft hij ondernemers mee.

Distributie belangrijk

Zijn verwachting is dat in 2020 online-verkopen gaan pieken in de retail, ook bij versspeciaalzaken. Grote bedrijven, onder meer supermarktketen Jumbo, richten hun distributiecentra daar nu al op in. Grote online-verkopers zoals bol.com nemen op het gebied van boekverkopen al zo’n kwart van de markt in. ‘Als ik een industriële bakker zou zijn, zou ik een ict’er aannemen om dit in m’n bedrijf op te gaan zetten. De distributie is het belangrijkste onderdeel bij online’, aldus Schaap.

Ook kleinere ondernemers moeten dat goed voor elkaar hebben en erover nadenken hoe ze dat aanpakken. Een belangrijk punt is dat de bezorging nooit gratis kan zijn. Schaap: ‘Volgens mij moet je nooit geld toeleggen op een webshop. Laat de klanten de producten dan afhalen in de winkel.’

Leerschool

De versspeciaalzaken zitten momenteel op circa 1 procent met hun online-verkopen, maar de verwachting is dat ook versspecialisten in 2020 een wezenlijk aandeel zullen hebben online.‘Degenen die hier nu mee aan de slag gaan, hebben alvast een goede leerschool en zijn straks klaar voor de toekomst. Je haalt de fouten er nu al uit, weet met welke providers en webshopbouwers je wilt samenwerken. Als je pas instapt als de piek er al is, is het veel duurder om een goede webshop te laten maken en te beheren. Bovendien  loop je het risico de boot te missen’, aldus Schaap.

In eigen beheer

Enkele van zijn adviezen zijn een goede kostenberekening te laten maken en te kiezen voor een betaalbare webshopbouwer, waarbij de ondernemer de pagina (inclusief de domeinnaam) in eigen beheer neemt. De pagina moet gebruiksvriendelijk, mobiel vriendelijk en overzichtelijk zijn.

 
Lees ook
Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers

Bezorgservice Trunkrs reikte 29 juni de Trunkrs Client Awards uit. Onder andere BBQ Thuisbezorgd, Nice to Meat, Diviande en The Butchery vielen in de prijzen.

Webshop verplicht

Webshop verplicht

Wat zegt ze nu? ‘Webshop verplicht’? Wie denkt ze wel dat ze is, ik heb het al druk genoeg, hoor ik je denken. Toch ben ik van mening dat in de tijd waarin we ons bevinden, je als ondernemer serieus na moet denken over een webshop naast je winkel. Een webshop gaat verder dan online vindbaarheid.

Slagerij Aad van Eijk: Van lokaal naar digitaal

Slagerij Aad van Eijk: Van lokaal naar digitaal

In de podcast baanbrekende businessmodellen van BNR komen ondernemers aan bod die in hun branche grensverleggend bezig zijn. In de uitzending van 16 februari kreeg Carla van Eijk van Slagerij Aad van Eijk het woord. Zij maakte van haar lokale slagerij een digitale.