Nieuwe postzegels als eerbetoon aan de bitterbal

Typische-Nederlands_Bitterballen-uitsnede

Op de nieuwste postzegels uit de serie Typisch Nederlands staat de traditionele bitterbal afgebeeld. Deze ronde versie van de kroket werd vroeger gegeten bij een bittertje, een sterk alcoholisch kruidendrankje zoals jenever.

Het ontwerp van Typisch Nederlands -bitterballen is van de hand van grafisch ontwerper Edwin van Praet van Total Design uit Amsterdam. De uitgifte is de laatste die PostNL dit jaar in de serie Typisch Nederlands uitbrengt. Eerder verschenen al postzegels met de rookworst (2 januari), wortelen (24 februari), hagelslag (23 maart) en de tompouce (6 april).

‘Gekruiden vleeschragout’

Bitterballen zijn erg populair in Nederland en België. Ook in Suriname en Indonesië is de bitterbal bekend, maar elders niet. De eerste vermelding van de bitterbal in een woordenboek dateert uit 1946. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal wordt de bitterbal omschreven als een ‘gefrituurd balletje van gekruiden vleeschragout, met gepaneerden, krokanten buitenkant, meestal als versnapering bij den borrel opgediend’. Inmiddels zijn ook volop vegetarische bitterballen verkrijgbaar.

Huidige tijdgeest

Typische-Nederlands_Bitterballen Bij de uitwerking van dit concept gebruikte ontwerper Van Praet in eerste instantie stockbeelden. Dat werkte echter minder goed doordat de gevonden foto’s te veel in kwaliteit en stijl van elkaar verschilden. Daarom deed Total Design een beroep op de gespecialiseerde foodfotografen en -stylisten van het bureau Scrambled Media uit Amsterdam. Van Praet: “De bitterbal is echt een traditie, bij een feestje of in het café. Naast die traditie wilden we iets van de huidige tijdgeest laten terugkeren. Vandaar dat we voor vegetarische bitterballen hebben gekozen. Je ziet het er aan de buitenkant niet vanaf, maar ze zijn het wel. We hebben eindeloos getest met de hoeveelheid bitterballen die we voor de postzegel wilden fotograferen. Het moesten er niet te veel zijn, we wilden een mooi aantal voor één persoon om op te eten.”

Knipoog naar het bittertje

Op het bovenste deel van de velrand keren de bitterballen terug, maar nu in een veel groter aantal en gelegen op een vierkante schaal met opstaande rand. Ook is een klein bakje met mosterd toegevoegd en wat prikkertjes met de Nederlandse vlag. De ontwerper wilde er eerst een bittertje naast zetten, maar de relatie tussen bitter en bitterbal is allang geleden verdwenen. Van Praet: ‘Daarom hebben we voor het bekende kommetje met prikkertjes gekozen. Maar wel in een glaasje als knipoog naar het bittertje.’

Verkrijgbaarheid

Het postzegelvel Typisch Nederlands-bitterballen telt zes gelijke postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegels zijn vanaf 15 juni 2020 verkrijgbaar bij de Bruna-winkels en via de webshop.

 
Lees ook
POV start campagne The Pig Story

POV start campagne The Pig Story

Vandaag, dinsdag 9 november start Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) de campagne The Pig Story. Op abri’s in de centra van Amsterdam, Den Haag en Nijmegen vertellen de varkenshouders het verhaal van het Nederlandse varken.

Prijs varkensvlees staat onder druk

Prijs varkensvlees staat onder druk

Vrijwel alle grondstoffen zijn vandaag de dag schaars, met hoge prijzen tot gevolg. Zo ook vlees. Varkensvlees is echter een uitzondering op de regel. Een groot overaanbod van karbonades en hamlappen zorgt voor een gespannen marktsituatie.

Ameco neemt dubbeldoel weiderundvlees op in assortiment

Ameco neemt dubbeldoel weiderundvlees op in assortiment

Klanten van Ameco kunnen voortaan ook bij de rundvleesverwerker terecht voor dubbeldoel weiderundvlees. Dat maakt VanDrie Group, waarvan Ameco onderdeel is, bekend met een persbericht.