Nieuwe naam en bedrijfsstrategie voor voedingsgroep Ter Beke

7 maart 2023 What's Cooking

Het Belgische voedingsbedrijf Ter Beke, eveneens actief in Nederland met productie en verkoop (ook onder de naam Berkhout Langeveld), viert dit jaar zijn 75ste verjaardag. Het bedrijf staat bekend om zijn charcuterie, hartige snacks en bereide gerechten. Het bedrijf kiest nu resoluut voor een nieuw hoofdstuk met een vernieuwde strategie én een nieuwe bedrijfsnaam: What’s Cooking?

Voedingsgroep Ter Beke wil gehoor geven aan de huidige vraag van consumenten en een voortrekkersrol nemen in de verduurzaming van de voedingsindustrie. Om deze belangrijke verschuiving in zijn strategie te onderlijnen, worden alle activiteiten van de groep – waaronder twaalf industriële vestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk samen met een aantal verkoopkantoren in diverse Europese landen –samengebracht onder de nieuwe naam en het nieuwe logo What’s Cooking?

Innovatie als belangrijke pijler

Door in te zetten op innovatie en het versneld invoeren van nieuwe plantaardige producten wil What’s Cooking? de klant en consument nog meer keuze bieden en samen met hen de weg inslaan naar verduurzaming. What’s Cooking? blijft uit twee strategische business units (SBU’s) bestaan: Hartig beleg en Kant-en-klare maaltijden. Hartig, want de focus ligt niet langer op vlees, maar op charcuterie, spreads en snacks die steeds vaker plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten bevatten. De SBU Kant-en-klare maaltijden zet met 'lokale helden' verder in op gerechten die populair zijn in de landen waar de groep actief is, en hierbij ook op plantaardige keuzes.

Duurzaamheid als rode draad

Daarmee koppelt What’s Cooking? aan de nieuwe bedrijfsstrategie meteen een ambitieuze duurzaamheidsstrategie. Het bedrijf stelt tegen 2030 uitdagende doelstellingen rond drie assen voorop: Good Food for all, Protect our Planet en Help People flourish.

Piet Sanders, CEO: “Verduurzamen is een werkwoord. We willen de handen ineenslaan, samen met onze partners in de waardeketen – landbouwers, leveranciers, klanten en consumenten – om onze sector klaar te stomen voor de toekomst. Zo willen we tegen 2030 onze uitstoot van broeikasgassen scope 1 en 2 halveren (in vergelijking met 2021), 30% minder water verbruiken per ton product (ten opzichte van 2022) en verzekeren dat minimum 15% van onze verkochte producten plantaardig of vegetarisch zijn. Tegen 2025 willen we 100% recycleerbare verpakkingen op de markt brengen en tegen 2024 willen we niet alleen 20% minder voedselverspilling (ten opzichte van 2022) maar ook 100% groene elektriciteit.” 

150 miljoen euro aan bijkomende investeringen

De afgelopen vijf jaar investeerde de groep ruim 135 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen en energiebesparende maatregelen zoals bijkomende isolatie en warmterecuperatiesystemen. De komende vijf jaar zijn ruim evenveel investeringen voorzien om de nieuwe strategie en duurzaamheidsambities te realiseren: 150 miljoen euro, gespreid over diverse projecten.

What’s Cooking?

Met de nieuwe naam wil de groep tastbaar maken dat haar ambitieuze nieuwe Strategie 2030 belangrijke veranderingen met zich mee zal brengen. Piet Sanders: “What’s Cooking? toont aan dat wij ons nieuwsgierig opstellen, onze verantwoordelijkheid opnemen voor wat er in de wereld rondom ons gebeurt, en dat we kansen zien in verandering. Onze nieuwe naam onderstreept dat we tot het uiterste gaan om smaakvolle hoogstaande gerechten en producten te maken voor onze klanten en voor de consument. En What’s Cooking? nodigt daarbij al onze partners uit om elke dag opnieuw samen te zoeken naar nieuwe en duurzamere oplossingen.”

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?