‘Nieuwe koers Let’s Meat & Go past bij ons’

24 augustus 2022 Xandra Veltman

De inrichting van slagerijen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Door corona en personeelstekorten is er meer ruimte voor zelfbediening. De vraag naar luxe en ambachtelijke producten zorgt ervoor dat rijpingskasten steeds prominenter aanwezig zijn. En voor het gemak van slager en klant is er de afhaalslagerij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Annelies Stronkhorst van Slagerij Stronkhorst.

Naast winkelmaterialen verzorgt het Zuid-Hollandse bedrijf Van Erkel reclame en styling – van kleine aanpassingen tot grote ingrepen. Denk aan routing, verlichting, het maken en aanpassen van meubels, binnen- en buitenreclame en sfeer en beleving. Het bleek een uitkomst voor Coert en Annelies Stronkhorst. Zij hadden tot voor kort een Keurslagerij in Amstelveen.

Annelies: “Coert is ruim veertig jaar de trotse derde generatie slager in dit prachtige oude pand. Hij geniet enorm van het vak en allebei houden we van het klantencontact. Maar we worden wat ouder en er is geen opvolging. We besloten langzaam af te bouwen met een geheel andere werkwijze: we hebben geen medewerkers meer in dienst, we werken nog maar vier dagen per week en alleen op bestelling. Zo kan Coert z’n vak blijven uitoefenen. De winkel is omgevormd tot afhaal- en ontmoetingsplek, met een kleine toonbankhoek voor vers afgesneden vleeswaren en andere producten die vaak als impulsaankoop worden gekocht. We leveren gewoon nog dezelfde mooie en ambachtelijke vleesproducten als voorheen. Frans van Erkel bedacht de slogan ‘Let’s Meat & Go’, nadat we met hem in gesprek raakten. En dat geeft goed weer wat onze slagerij vandaag de dag inhoudt. Frans heeft ons geweldig geholpen bij de invulling van de nieuwe koers. De winkel is van een traditionele slagerij met toonbank en wandmeubel getransformeerd in een sfeervolle ambachtelijke afhaalslagerij. Frans en zijn team hebben dit op creatieve en professionele wijze vormgegeven.”

Voor jong en oud gemakkelijk

Sommige klanten moesten wennen. Ze waren gewend om via de toonbank geïnspireerd te worden. Maar de meeste klanten, ook ouderen, vinden het nieuwe afhaalconcept juist gemakkelijk, zegt Annelies. “Bestellen kan via internet, telefonisch of per mail. Wat je ‘s morgens bestelt kun je ‘s middags ophalen en je kunt zelfs vooraf betalen. Ideaal voor ons. De sfeer in de winkel is nu warm, bourgondisch en ambachtelijk met een rustige wand met een gestileerde koeienkop erop afgebeeld, een in het oog springende fotowand en een natuurstenen wand. De afhaalbar is het middelpunt van de vernieuwde winkel en er staan gemakkelijke chesterfield fauteuils. Ik denk niet dat onze formule geschikt zou zijn voor elke slager, maar het past in deze leeftijds­fase wel goed bij ons. Onze klanten en ook wij zijn blij dat wij op deze manier nog een poosje slager kunnen zijn.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Winkelinrichting anno 2022'. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag staat in Vleesmagazine 4. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?