Nieuw logo 'gmo-vrij' in Duitsland

attachment-001_food-image-VLS7237I01

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor vlees genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor levensmiddelen genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

De Duitse overheid richt zich speciaal op vlees- en melkproducten en eieren, omdat die vaak voeder met gmo's krijgen, terwijl dat niet op de verpakking van het product hoeft te worden vermeld. Ook in andere producten hoeven sporen van genetische gemodificeerde organismen beneden bepaalde grenzen niet te worden gedeclareerd.

Bedrijven kunnen nu ook al op de verpakking aangeven dat producten gmo-vrij zijn. Dat gebeurt echter maar mondjesmaat. De Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner, die het nieuwe logo maandag onthulde, hoopt echter dat dat vaker het geval zal zijn nu er een nieuw logo is. Consumenten kunnen dan beter keuzes maken.

Het is de bedoeling dat in de herfst de eerste producten met het nieuwe logo in de schappen liggen. De verschillende bondsstaten worden verantwoordelijk voor de controle op de juistheid van het gebruik van het logo.

Lees ook:

CBL: geen regenwoud weg voor soja (12 juni 2009)

Keurslagers verkopen duurzaam vlees (3 juni 2009)

AH: 'ontbossing is mondiaal probleem' (12 maart 2009)

Gen-voer leidt niet tot gen-vlees (24 juli 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Duitsland

Lees ook
Empack speelt in op behoefte van netwerken en flexwerken

Empack speelt in op behoefte van netwerken en flexwerken

De Verpakkingsbeurs Empack speelt in op de behoefte van netwerken en flexwerken. In Evenementenhal Gorinchem is een aparte ruimte ingericht waar bezoekers het beursbezoek kunnen combineren met een meeting of flexwerken.

MULTIVAC scoort 2e plek in top 5 leveranciers

MULTIVAC scoort 2e plek in top 5 leveranciers

“Met welke bedrijven doet u het liefst zaken?” Dat is de basisvraag van het VMT’s Partner of Choice onderzoek, om voedingsmiddelentechnologen te helpen bij de keuze van een leverancier. MULTIVAC staat op de 2e plaats in de categorie Machines en Techniek!

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.