Nieuw logo 'gmo-vrij' in Duitsland

attachment-001_food-image-VLS7237I01

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor vlees genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor levensmiddelen genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

De Duitse overheid richt zich speciaal op vlees- en melkproducten en eieren, omdat die vaak voeder met gmo's krijgen, terwijl dat niet op de verpakking van het product hoeft te worden vermeld. Ook in andere producten hoeven sporen van genetische gemodificeerde organismen beneden bepaalde grenzen niet te worden gedeclareerd.

Bedrijven kunnen nu ook al op de verpakking aangeven dat producten gmo-vrij zijn. Dat gebeurt echter maar mondjesmaat. De Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner, die het nieuwe logo maandag onthulde, hoopt echter dat dat vaker het geval zal zijn nu er een nieuw logo is. Consumenten kunnen dan beter keuzes maken.

Het is de bedoeling dat in de herfst de eerste producten met het nieuwe logo in de schappen liggen. De verschillende bondsstaten worden verantwoordelijk voor de controle op de juistheid van het gebruik van het logo.

Lees ook:

CBL: geen regenwoud weg voor soja (12 juni 2009)

Keurslagers verkopen duurzaam vlees (3 juni 2009)

AH: 'ontbossing is mondiaal probleem' (12 maart 2009)

Gen-voer leidt niet tot gen-vlees (24 juli 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Duitsland

Lees ook
Speciaal voor kleine batches vlees of vleeswaren

Speciaal voor kleine batches vlees of vleeswaren

Produceer je kleine of middelgrote batches verse levensmiddelen? Vanaf slechts € 30,- per dag kun je al gebruik maken van een automatische verpakkingsoplossing van MULTIVAC. Tijdelijk bij aankoop van een R 085 of T 305 gratis 1.000 meter folie.

‘Huidverpakkingen bieden mogelijkheid voor betere productpresentatie’

‘Huidverpakkingen bieden mogelijkheid voor betere productpresentatie’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Hein...

‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Huub...