Nieuw logo 'gmo-vrij' in Duitsland

attachment-001_food-image-VLS7237I01

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor vlees genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

MÜNCHEN - De Duitse overheid wil dat consumenten gemakkelijker kunnen beoordelen of voor levensmiddelen genetisch gemodiceerde organismen (gmo's) zijn gebruikt. Daarom wordt een nieuw 'Ohne Gentechnik'-logo geïntroduceerd.

De Duitse overheid richt zich speciaal op vlees- en melkproducten en eieren, omdat die vaak voeder met gmo's krijgen, terwijl dat niet op de verpakking van het product hoeft te worden vermeld. Ook in andere producten hoeven sporen van genetische gemodificeerde organismen beneden bepaalde grenzen niet te worden gedeclareerd.

Bedrijven kunnen nu ook al op de verpakking aangeven dat producten gmo-vrij zijn. Dat gebeurt echter maar mondjesmaat. De Duitse minister van Landbouw Ilse Aigner, die het nieuwe logo maandag onthulde, hoopt echter dat dat vaker het geval zal zijn nu er een nieuw logo is. Consumenten kunnen dan beter keuzes maken.

Het is de bedoeling dat in de herfst de eerste producten met het nieuwe logo in de schappen liggen. De verschillende bondsstaten worden verantwoordelijk voor de controle op de juistheid van het gebruik van het logo.

Lees ook:

CBL: geen regenwoud weg voor soja (12 juni 2009)

Keurslagers verkopen duurzaam vlees (3 juni 2009)

AH: 'ontbossing is mondiaal probleem' (12 maart 2009)

Gen-voer leidt niet tot gen-vlees (24 juli 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over Duitsland

Lees ook
Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs

Empack Nederland wil stapsgewijs naar een afvalvrije beurs. Over drie jaar moet Empack 2024 een beurs zijn zonder restafval waar alleen grondstoffen voor hergebruik overblijven. Hiervoor lanceert Empack Nederland tijdens de komende beurseditie op 8 en 9 september 2021 het project ‘Empack Towards Zero Waste’.