Nieuw kunstvlees op de markt

attachment-001_food-image-VLS12089I01

WAGENINGEN – Een Wagenings bedrijfje van twee levensmiddelentechnologen brengt dit voorjaar een nieuwe vleesvervanger op de markt die wél sappig is.

WAGENINGEN – Een Wagenings bedrijfje van twee levensmiddelentechnologen brengt dit voorjaar een nieuwe vleesvervanger op de markt die wél sappig is.

Frank Giezen en Jeroen Willemsen, ontwikkelden samen een vezelige vleesvervanger op basis van soja-eiwit. Opvallend is volgens hen dat de vleesvervanger 'bite' heeft, stevig en sappig zoals kip.

De ontwikkelaars willen het procédé niet onthullen. Hun bedrijfje Ojah komt dit voorjaar met het product op de markt.

Extrusie
Volgens Atze Jan van der Goot , universitair hoofddocent in de proceskunde van levensmiddelen, werkt de productie waarschijnlijk via extrusie, meldt het NRC.

Alleen zo kunnen in principe lange vezels ontstaan. Maar dat was tot nu toe een proces dat leidde tot vrij onvoorspelbare resultaten. Volgens Jeroen Willemsen kan hun fabriek vezels van 15 centimeter lang produceren.

Subsidie
Het ministerie van LNV gaf Ojah en zeven andere Nederlandse bedrijven begin dit jaar een subsidie voor ‘onderzoek naar alternatieven voor dierlijke eiwitten'.

Van de subsidie gaat Ojah testen of het product ook te maken is met andere eiwitten dan uit soja. Erwt, tarwe, lupine of eiwitten uit de aardappelindustrie hoeven van minder ver te komen.
 

Lees ook:
Verburg proeft duurzame gehaktbal (2 februari 2010)
Vijf ton subsidie voor planktonburgers (11 januari 2010)
Vleeseters vinden nepvlees niet lekker (8 januari 2010)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vleesvervangers

Meer over
Lees ook
Jos Goebbels: ‘Met herstel economie gaat vleesverkoop weer stijgen’

Jos Goebbels: ‘Met herstel economie gaat vleesverkoop weer stijgen’

De Nederlandse vleessector verwacht dat de verkopen van vlees de komende jaren weer gaat stijgen. Volgens voorzitter Jos Goebbels van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft de daling van de vleesverkoop laatste jaren vooral een economische oorzaak.‘Vanaf 2008 zie je een lichte daling, met name aan de onderkant van de markt. We verwacht...

Vleesverkoop getroffen door verdwijnen van C1000-supermarkten

Vleesverkoop getroffen door verdwijnen van C1000-supermarkten

Het verdwijnen van C1000, met zijn scherpe aanbiedingen, is één van de oorzaken van de dalende consumptie van vlees in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie over vleesverkopen in 2014.Het volume verkocht vers vlees kelderde in vergelijking met 2011 met 9,7 procent....

Slagersmonitor 2014: marktaandeel slagers licht gestegen

Slagersmonitor 2014: marktaandeel slagers licht gestegen

Ondanks een afname van het aantal ambachtelijke slagerijen met 6 procent en een krimpende markt, is het marktaandeel van slagers in 2014 ten opzichte van 2011 met een index van 101 licht gestegen. Dat blijkt uit het landelijke onderzoek Slagersmonitor 2014 dat onafhankelijk onderzoeksbureau GfK heeft gepresenteerd aan zijn opdrachtgever, de Koninklijke...