Nieuw Belgisch rundvleeslabel gelanceerd

Rundvlees 2_pixabay

Foto: Pixabay

In het Waalse Fernelmont, vlakbij Namen, is op 26 april het nieuwe label Pré de chez nous gelanceerd. Een nieuw Belgisch label voor lokaal en duurzaam rundvlees. De Belgische ambachtelijke slagers gaan de producten met dit label verkopen. Dat meldt Vilt.

Het nieuwe label is ontstaan uit een samenwerking tussen verschillende spelers in de vleesindustrie. Dit zijn meester-grossier Bernard Gotta, vleesversnijder Viande de Liège, veehandelaar Sobemax en veevoederproducent Dumoulin, een merk van Arvesta.

De runderen met dit label krijgen plantaardige voeding met een hoog omega-3 gehalte uit geëxtrudeerd lijnzaad, wat de methaanuitstoot tijdens de spijsvertering tot 30 procent vermindert. Veehouders ontvangen een hogere prijs voor het vlees. Ook is er extra aandacht voor het dierenwelzijn. De runderen krijgen bijvoorbeeld meer ruimte, licht en ventilatie. En tot slot zorgt de korte keten voor minder CO2-uitstoot tijdens het transport.

Bron: Vilt

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

Met het tekenen van een contract voor onbepaalde tijd met biologische melkveehouder Erik van der Velde en biologische vleesveehouder Gert-Jan Stoeten, is De Groene Weg vandaag officieel gestart met de opbouw van een keten van Nederlands biologisch rundvlees.

Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

In het Noord-Brabantse dorp Budel ligt de slagerij van Carry en Mandy van Rooij. Transparantie, voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit staan er centraal. En niet te vergeten de persoonlijke service. “Maatwerk vinden we belangrijk.”

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vorig jaar voerde het toenmalige Vaessen-Schoemaker als onderdeel van een rebranding een naamswijziging door. Het 76-jarige bedrijf ging voortaan door het leven als Vaess. Wat heeft geleid tot het succes – dat tot de dag van vandaag voortduurt – van dit voedingsingrediëntenbedrijf?