Nice to Meat: 'Vlees wordt snoepgoed'

Mikel-Pouw

Vlees wordt snoepgoed. Daar moeten wij slagers op inspelen'. Dat zegt directeur Mikel Pouw van horecaslagerij Nice to Meat in Almere. De grootste horecaslager van Nederland ziet in dit veranderende eetgedrag een nieuwe kans.

Het veranderende eetgedrag van de Nederlander biedt nieuwe kansen voor de Nederlandse slagers. ‘Mensen maken vaker een bewuste keuze om eens geen vlees te eten. Maar wij zijn ook de oplossing voor het wél eten van vlees. Vlees wordt snoepgoed. Je eet vlees omdat je er graag van wilt genieten, om de beleving. Daar moeten wij als slagers op inspelen. Dat betekent aan de klant uitleggen welk vlees hij eet en waar het vandaan komt.’

'Je eet vlees omdat je er graag van wilt genieten, daar moeten wij als

slagers op inspelen'

Nice to Meat-directeur Mikel Pouw

Dat stelt Mikel Pouw, eigenaar van Nice to Meat, de grootste en oudste onafhankelijke horecaslagerij van Nederland. Recent kwam het familiebedrijf erachter dat het niet 125 jaar, zoals abusievelijk werd aangenomen, maar 126 jaar bestaat. In die 126 jaar heeft het bedrijf een marktleidende positie en ziet trends ontstaan. Zoals het veranderende eetgedrag van de (horeca)consument. Het slagersbedrijf vindt dat geen bedreiging, integendeel.

'Niets mis met minder vlees eten'

'Het is een welvaartstrend om veganistisch of vegetarisch te zijn’, aldus Mikel Pouw. ‘Hoogopgeleide tweeverdieners vinden het hip om veganistisch of vegetarisch te gaan koken. Ik geloof niet dat mensen helemaal zullen stoppen met vlees eten. Ik denk wel dat mensen op termijn minder vlees gaan eten – en dat is helemaal niet zo slecht. Wij eten thuis twee dagen per week geen vlees. Een gevarieerd dieet is beter voor iedereen. Ik moet eerlijk zeggen: voor mijzelf is het wel moeilijk, want we zijn iedere dag bezig met kwaliteit en productontwikkeling en proeven hoort daar bij.’

De grootste horecaslager van het land heeft een jaar lang iedere vrijdag vegetarische producten op het menu gezet voor zijn werknemers in Almere, 'Vega Friday'. Daarbij kwam één overtuigende winnaar uit de bus: de Amsterdamse start-up Sparc kitchen. Pouw: ‘Ons personeel was vrijwel unaniem in het oordeel. Sparc kitchen blinkt echt uit in vegetarische producten voor professionals. Het bedrijf werkt op basis van groenten en maakt de lekkerste vegetarische burgers, döner en 'kip'. Heel veel vegaproducten hebben zóveel toevoegingen nodig om lekker te smaken dat ik me eerlijk gezegd wel eens afvraag of het wel zo gezond is. Puur, onbewerkt vlees, dát is gezond.’

'Ik denk dat mensen op termijn minder vlees gaan eten – en dat is helemaal niet zo slecht'

Consument heeft gelijk: herkomst vlees belangrijk Nice to Meat juicht de kritische houding van de consument toe: ‘Wij vinden dat onze kwaliteit vlees ook voor de consument beschikbaar moet kunnen zijn. De consument is op zoek naar een steeds betere kwaliteit en het verhaal achter het vlees. Wij leveren die kwaliteit met heel veel informatie over de herkomst van het vlees.’

Om die reden is Nice to Meat ook een webshop voor consumenten gestart.

Buitenlandse tak

Nice to Meat levert wel aan de top van de Nederlandse horeca, maar niet aan de Nederlandse supermarkten. In het buitenland doet dochteronderneming Nice to Meat International dat wél.

Patrick-en-Mikel-Pouw-300x215 Patrick en Mikel Pouw

Mikel Pouw: ‘Mijn broer Patrick levert met Nice to Meat International aan supermarkten in onder meer Zweden, Denemarken, Italië en Duitsland. Het gaat om supermarkten die veel hogere eisen stellen aan de kwaliteit van hun vlees dan in Nederland. Ik zie het in Nederland niet gebeuren dat de supermarkten bij ons biefstukken gaan kopen. Het heeft alles te maken met de verhouding prijs-kwaliteit.'

De landen waar Nice to Meat International vlees aan supermarkten levert, hebben een historie van een betere kwaliteit vlees, ziet Pouw. 'Nederlanders zijn meestal op prijs gefocust. Het kwalitatief beste vlees kwam uit Argentinië. De minste kwaliteit kwam uit Brazilië. Waar denk je dat de Nederlanders hun vlees gingen inkopen en waar de Duitsers?’

Vlees zonder medicijnen of antibiotica

Nice to Meat is trots op de samenwerking met een boerencoöperatie in het Zuid-Amerikaanse Uruguay. Mikel Pouw: ‘Circa twintig boeren runnen daar een coöperatie. Hun koeien leven op de uitgestrekte pampa’s die op de lijst staat van Unesco Werelderfgoed. De kalfjes krijgen geen medicijnen of antibiotica. Zij groeien op een natuurlijke manier op en eten alleen maar kruiden en gras en drinken alleen moedermelk. Ze verblijven louter op plaatsen waar de biodiversiteit helemaal in evenwicht is. Kunstmest bestaat er niet. De cowboys bepalen wanneer de runderen worden geslacht.’

Vogelbescherming

Om de twee weken komt er een schip aan in Rotterdam. Het project is gecertificeerd door de 'Alliance del Pastical' - bij ons de vogelbescherming - vanwege de circulaire biodiversiteit. Dit is zogeheten Puro beef; vlees zoals het volgens ons bedoeld is.’

Over Nice to Meat

Marktleider Nice to Meat is de grootste en oudste horecaslagerij van Nederland. Hofleverancier van sterrenchefs in heel Nederland. Een familiebedrijf met circa 1000 klanten in Nederland in de top van de markt. Nice to Meat snijdt jaarlijks circa 12 miljoen steaks van ossenhazen, entrecotes en ribeyes. Dit gebeurt met zo'n honderd medewerkers.

Lees ook
Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Ambachtelijke Slager Van der Zee, onderdeel van HANOS Internationale Horeca Groothandel, nam 27 september horecagroothandel Chateaubriand over. Voorlopig blijft de groothandel in het Food Center Amsterdam een zelfstandig bedrijf. Komend jaar worden toekomstplannen gemaakt om het merk Chateaubriand breder te gaan vermarkten voor alle slagerijvestigingen...

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

MECC Maastricht stond van 11 tot en met 13 oktober in het teken van BBB Maastricht. Duizenden horecaprofessionals kwamen naar de 66ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht om te proeven, te beleven en te netwerken. Volgens beursmanager Silvie Slachter heeft BBB Maastricht een kwaliteitsslag gemaakt en gaat meer dan ooit voor ‘more...

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.