Nederlandse consument waardeert rundvlees uit Ierland

16 maart 2018

Nederlandse consumenten geven een hoge waardering aan Iers rundvlees. Dat blijkt uit een uitgebreid GfK-onderzoek onder Nederlandse consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Ierse voedingsmiddelenorganisatie Bord Bia/Irish Food Board.

Voor het GfK-onderzoek werd aan meer dan 1.000 Nederlandse rundvleeseters van 18 jaar en ouder gevraagd hoe vaak en waarom zij rundvlees op tafel zetten. Driekwart van de ondervraagden antwoordde één of meer keren per week rundvlees te eten.

De helft van hen geeft aan Iers rundvlees te kopen. ‘Hoewel smaak een belangrijke factor is om voor rundvlees te kiezen, is prijs toch de allerbelangrijkste drijfveer bij het aankoopmoment’, lichtte de in Amsterdam gestationeerde Laura Crowley van Bord Bia de uitkomsten van het onderzoek toe.

‘Het consumptiepatroon van rundvlees lijkt veel op gewoontes gestoeld te zijn, maar de respondenten geven wel heel duidelijk aan een ethische en duurzame productiewijze een vereiste te vinden’, voegde zij eraan toe.

Bewuste keuze

Nederlandse consumenten die voor rundvlees uit Ierland kiezen, associëren dit met 'buitenleven', 'weilanden' en 'veel ruimte'. Daarnaast scoort Ierland goed op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid, zo blijkt uit het onderzoek. Aan deze onderdelen hechten Nederlanders veel waarde.

Ierland is voor de Nederlandse consument het bekendste herkomstland van het stukje rundvlees dat op tafel komt, na het rundvlees van eigen bodem. Bij maar liefst de helft van de ondervraagden staat Ierland op het netvlies als rundvleesleverancier en één op de zes ondervraagden noemt Ierland zelfs als eerste. Crowley zei dat Ierland trots is op deze score, want feitelijk staat het in Nederland op plaats vier, na Duitsland, België en Polen.

Zo’n 70 procent van de Nederlandse supermarkten verkoopt rundvlees uit Ierland en geeft dit product ook een goede positie in het schap. De respondenten in het onderzoek geven aan erop te vertrouwen dat inkopers rundvlees met een verantwoorde oorsprong in huis halen.

Ierse reputatie

‘Iers rundvlees biedt een unieke kwaliteitsgarantie’, laat Laura Crowley weten. ‘Achter het vlees zit een veelomvattend, onafhankelijk gecontroleerd kwaliteitssysteem. Al het rundvlees dat Ierland exporteert is volledig traceerbaar tot de boerderij van herkomst.’  Ook het nationale duurzaamheidsprogramma Origin Green maakt onderdeel uit van deze kwaliteitsborging. Met Origin Green wil Ierland de wereldleider worden op het gebied van duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen. Op dit moment voldoet 95 procent van het geëxporteerde rundvlees aan de criteria van het hoog aangeschreven Ierse kwaliteitsborgingssysteem.

‘Ierland heeft een zeer toegewijde groep rundveehouders’, licht Crowley verder toe. ‘Het totale netwerk bestaat uit meer dan 50.000 gecontroleerde en duurzaam werkende boerenbedrijven. Hierdoor leveren wij rundvlees met een onderscheidende kwaliteit die Nederlandse consumenten, supermarktinkopers en chefs zeer waarderen.’

Zorgen over Brexit

beef_foto4-300x230 De Ierse ambassadeur Kevin Kelly tijdens de speciale lunch in restaurant Vinkeles. Naast hem Laura Crowley.

De Ierse ambassadeur Kevin Kelly sprak tijdens de bijeenkomst, die werd gehouden in het Amsterdamse sterrenrestaurant Vinkeles, zijn zorg uit over de gevolgen van de aanstaande Brexit voor de agrifoodsector in Ierland. Het is een van de sectoren waarvan algemeen verwacht wordt dat deze het meest door de Brexit wordt getroffen. Het Verenigd Koninkrijk is voor de Ierse rundvleessector immers handelspartner nummer 1.

De sympathieke ambassadeur kreeg tijdens de bijeenkomst de lachers op zijn hand, toen hij voorafgaand aan de speciale lunch met Irish beef-gerechten, meldde dat hij zelf vegetariër is. ‘Het voert nu te ver om hier verder over uit te wijden’, zei hij, ‘maar ik draag de vleessector wel een warm hart toe. Ik ben en blijf een boerenzoon.’

Inauguratie chef-kok Dennis Kuipers

beef-foto2-200x300 Chef Dennis Kuipers werd geïnaugureerd als nieuw lid van de Chef's Irish Beef Club. © 2018 Foto: Nils van Houts

Tijdens deze lunch wijdde Kevin Kelly chef Dennis Kuipers in als 17e lid van de Chef’s Irish Beef Club. Deze exclusieve club van internationale topchefs bestaat uit ambassadeurs van premium Iers rundvlees. Chef-koks maken elke twee jaar een studiereis naar Ierland waar ze geïnformeerd worden over onder meer het Ierse rundvleesproductiesysteem, maar ook andere hoogwaardige voedingsmiddelen van het groene eiland ontdekken. Kuipers: ‘Een goed gerecht hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, als je maar ingrediënten van topkwaliteit hebt. Mensen herinneren zich altijd het hoofdbestanddeel vis of vlees, en niet de garnituren.’

Morgen, zaterdag 17 maart, vieren Ieren over de hele wereld St Patrick’s Day, maar donderdag proefden de Ierse ambassadeur Kevin Kelly en enkele Nederlandse chefs uit de prestigieuze Chefs’ Irish Beef Club in Amsterdam al uitgebreid voor. ‘St. Patrick’s Day biedt een belangrijke gelegenheid om de reputatie van Ierland voor duurzaam geproduceerde hoogwaardige voedingsmiddelen te versterken’, zegt Kelly. In Restaurant Vinkeles* van The Dylan Amsterdam kreeg het exclusieve gezelschap een lunch aangeboden door Kuipers, die zich al jaren onderscheidt met zijn pure kookstijl. Kuipers verraste de gasten met een eigentijdse Ierse stoof voorzien van een groene twist – geïnspireerd door de groene 'gekte' die de viering van St Patrick’s Day kenmerkt. De chef bereidde de stoof van een langzaam gegaarde Ierse runderwang.

>> Lees ook: Topchef Alain Alders geeft masterclass barbecueën met grasgevoerd rundvlees

   

Altijd op de hoogte blijven?