'Nederlands vlees moet kwaliteitskeurmerk worden'

Vlees Meesterslager Wouter van de Veen_foto Koos_5

Foto: Koos Groenewold

"Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden." Dat zegt Laurens Hoedemaker, aankomend voorzitter van Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging van Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) in een interview met Foodlog en Boerenbusiness.

Vanaf 1 juli volgt Laurens Hoedemaker de huidige voorzitter Jos Goebbels op. Samen gaan zij in gesprek met Foodlog en Boerenbusiness. In het dubbel interview spreken zij onder andere over de stand van zaken en de toekomst van de vleessector, transparantie, vleesvervangers en kweekvlees. 

Hoedemaker ziet een belangrijke rol voor communicatie zodat de consument weet hoe goed en veilig Nederlands vlees is. "Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees"zegt hij in het dubbelinterview. "Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden."

Jos Goebbels draagt op 1 juli de bestuurshamer over aan Laurens Hoedemaker. Hoedemaker studeerde diergeneeskunde in Utrecht en werkte als dierenarts. In 2007 trad hij in dienst van het ministerie van LNV en vervulde verschillende functies bij de Raad voor Dierenaangelegenheden, European Forum for Animal Welfare Councils en de Beheeradviescommissie voor de Oostvaardersplassen. Sinds 2014 is hij directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Daarnaast is hij sinds 2017 penningmeester van de Europese federatie van jagersverenigingen, FACE.

Lees het complete interview op Foodlog en Boerenbusiness.

Dossiers
Lees ook
Vleesbranche in de media – Week 18

Vleesbranche in de media – Week 18

Kevin van der Veen opent eigen slagerij, BBQ-trends en jubileum Maastrichtse slagerij Renkens. Wat kwam er deze week over de vleesbranche voorbij in andere media?

Vitelco lanceert nieuwe convenience-lijn voor de horeca

Vitelco lanceert nieuwe convenience-lijn voor de horeca

Vitelco brengt onder de naam Duke's Cuisine een nieuwe conveniencelijn voor de horeca op de markt. Het assortiment bestaat uit gegaarde, verse en bevroren kalfs-, rund- & varkensvleesproducten.

Van de Ven vers, vlees en waren neemt Jo Mertens B.V. over

Van de Ven vers, vlees en waren neemt Jo Mertens B.V. over

Van de Ven vers, vlees en waren neemt alle activiteiten van Jo Mertens B.V., een groothandel in Roermond voor vlees en vleeswaren, wild en gevogelte, over. Van de Ven verzorgt met ingang van 2 mei 2022 de leveringen aan de klanten van Jo Mertens. Dat laat het bedrijf weten met een persbericht.