'Nederlands vlees moet kwaliteitskeurmerk worden'

Vlees Meesterslager Wouter van de Veen_foto Koos_5

Foto: Koos Groenewold

"Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden." Dat zegt Laurens Hoedemaker, aankomend voorzitter van Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging van Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) in een interview met Foodlog en Boerenbusiness.

Vanaf 1 juli volgt Laurens Hoedemaker de huidige voorzitter Jos Goebbels op. Samen gaan zij in gesprek met Foodlog en Boerenbusiness. In het dubbel interview spreken zij onder andere over de stand van zaken en de toekomst van de vleessector, transparantie, vleesvervangers en kweekvlees. 

Hoedemaker ziet een belangrijke rol voor communicatie zodat de consument weet hoe goed en veilig Nederlands vlees is. "Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees"zegt hij in het dubbelinterview. "Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden."

Jos Goebbels draagt op 1 juli de bestuurshamer over aan Laurens Hoedemaker. Hoedemaker studeerde diergeneeskunde in Utrecht en werkte als dierenarts. In 2007 trad hij in dienst van het ministerie van LNV en vervulde verschillende functies bij de Raad voor Dierenaangelegenheden, European Forum for Animal Welfare Councils en de Beheeradviescommissie voor de Oostvaardersplassen. Sinds 2014 is hij directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Daarnaast is hij sinds 2017 penningmeester van de Europese federatie van jagersverenigingen, FACE.

Lees het complete interview op Foodlog en Boerenbusiness.

Dossiers
Lees ook
Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

Carry van Rooij: van keurmeester naar slager

In het Noord-Brabantse dorp Budel ligt de slagerij van Carry en Mandy van Rooij. Transparantie, voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit staan er centraal. En niet te vergeten de persoonlijke service. “Maatwerk vinden we belangrijk.”

Vlees in de media - week 34

Vlees in de media - week 34

Stijgende energieprijzen, slager en vastgoedondernemer, en sluiten vanwege tekort aan personeel. Wat lazen we afgelopen week over branche? Een greep uit de media.

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Op 1 september lanceren de samenwerkende organisaties uit de vleesketen de website Nederland Vleesland. Met deze nieuwe website wil de branche de feiten en het eerlijke verhaal over vlees en de vleessector vertellen.