Nederland snackt 55 miljoen dieren per jaar

attachment-001_food-image-VLS4222I01

Nederlanders eten jaarlijks ruim elf kilo vleeswaren en –snacks, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. ‘We eten meer vlees dan goed voor ons is. De gemiddelde consumptie is 106 gram vlees per dag; 35 gram meer dan het Voedingscentrum adviseert. Onder andere het Voedingscentrum en RIVM roepen daarom op tot vleesvermindering’, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Uit onderzoek van Wageningen Economic Research bleek onlangs dat de vleesconsumptie weer licht stijgt. ‘Een opmerkelijke en verontrustende ontwikkeling’, zegt Hilhorst. ‘Steeds meer mensen zeggen flexitariër te zijn, maar waarschijnlijk denken zij daarbij vooral aan het avondeten.’

Nederlanders eten 29 procent van het dagelijkse vlees bij ontbijt, lunch en als tussendoortje, zegt het  RIVM. Aan de hand van deze cijfers berekende Wakker Dier hoeveel dieren we eten buiten het avondeten om: 55 miljoen.

Eet Geen Dierendag

Wakker Dier organiseert ieder jaar op 4 oktober ‘Eet Geen Dierendag’. Hierbij werkt de organisatie samen met bedrijfscateraars, om bedrijven en werknemers te helpen met vleesvermindering tijdens de lunch. Dit jaar doet onder andere IKEA mee met al haar dertien Nederlandse vestigingen in zowel de klantenrestaurants als medewerkersrestaurant gedurende de hele dag. IKEA heeft in Nederland bijna zesduizend medewerkers en verwelkomt ruim 25 miljoen bezoekers per jaar in de winkels.

[intermezzo: 1]
Lees ook
Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Groothandel Sligro kiest voor Beter Leven Kip

Sligro kiest als eerste groothandel voor Beter Leven kip. Vanaf 2023 ligt er alleen nog maar kip met minimaal één Beter Leven-ster is de schappen. Dat meldt Wakker Dier met een persbericht.

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland kent de meeste (zelfverklaarde) flexitariërs en minste vleeseters van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7.500 consumenten uit tien Europese landen die onlangs werden ondervraagd.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.