Nationale Week Zonder Vlees van start

5 maart 2018 Karin Geesink-Stegeman

De Nationale Week Zonder Vlees is vandaag van start gegaan. De campagne heeft 53 partners aan zich verbonden. Hieronder bevinden zich 6 supermarkten.

De initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees is Isabel Boerdam, bekend van het foodblog en boek De Hippe Vegetariër. Zij heeft speciaal voor de actieweek een website op gezet. Op de website wordt aangegeven wat een week zonder vlees eten betekent voor het milieu.

‘Met een dag zonder vlees bespaar je de 1476 liter water die gemiddeld nodig was geweest voor de productie van jouw dagelijkse portie vlees. En je bespaart 1600 gram CO2 uitstoot die gemiddeld nodig was geweest voor de productie van het dagelijkse portie vlees.’

53 partners

Om het vlees- en visloze eetpatroon te promoten heeft Boerdam de steun van 53 bedrijven, waaronder grote supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en Aldi en voedselmerken als Becel, Bolletje, Bonduelle, HAK, Heinz, Honig en Iglo. Volgens de website doen de retailers mee door de consument te ondersteunen met vegetarische acties en receptinspiratie.

Vegetarische Restaurantweek

Tegelijkertijd met de vleesloze week vindt in samenwerking met de Vegetariërsbond de Vegetarische Restaurantweek plaats. Die bestond al sinds 2011 en werd vier maal georganiseerd. In samenwerking met Boerdam is de week nieuw leven in geblazen. Lunchrooms, cafés, restaurants en zelfs een enkele snackbar presenteren vlees- en visloze gerechten of complete menu's tegen een speciale prijs.

Kritische geluiden

Florien Cramwinckel, verbonden aan Universiteit Utrecht, deed onderzoek naar de vraag waarom we vegetariërs zo irritant vinden. 'Als de vegetariër geen vlees eet vanwege morele redenen, word je als vleeseter indirect gewezen op je 'slechte' gedrag. Dat wekt irritatie op, want niemand wil het gevoel krijgen een slecht mens zijn' zegt Cramwinchel tegen de NOS. Zij twijfelt dan ook aan het succes van de Nationale Week Zonder Vlees. 'Het blijft een interessante vraag hoe je mensen beweegt om hun gedrag te veranderen. Daar is niet echt een eenduidig antwoord op. We weten inmiddels ook allemaal dat roken heel slecht voor je is, maar toch lukt het sommige mensen niet om te stoppen.'

Lees ook de kritische column van Telegraaf-journalist Felix Wilbrink

'En al die laffe supermarkten die zich tot de anti-vleesweek hebben laten chanteren, gewoon niet heengaan. Over twee weken liggen de nare kiloknallers (bio-industrie) weer huizenhoog.'

Alles met mate

'Deze week draait om bewustwording van de gevolgen van dagelijks vlees eten. De keuze om minder of geen vlees te eten is een keuze van de consument. De KNS vindt het maken van een bewuste voedingskeuze wel belangrijk, weet wat je eet en let daarbij op herkomst en duurzaamheid. Bewustwording roept vragen op en de slager is als specialist nu juist de persoon om vragen over herkomst te beantwoorden. Wij promoten niet de consumptie van vlees ondanks alle voedingsstoffen, alles met mate. Bovendien levert de slager maatwerk ook kleinere porties natuurlijk!', reageert Marian Lemsom, hoofd PR & Communicatie van de KNS.

Altijd op de hoogte blijven?