Mr. Cricket: Van pluimveehouder naar krekelproducent

Krekelburgers

De broers Folkert en Arie de Jong en hun vader Matthijs hebben de overstap gemaakt van pluimveehouder naar krekelproducent. Tijdens de Horecava is deze week de Mr. Cricket Burger van Albinsecta te proeven. Hiermee hoopt de familie De Jong een ware krekelrevolutie in gang te zetten.

Albinsecta is Europa’s eerste ISO-22000 gecertificeerde insectenverwerking. ‘We hadden een pluimveebedrijf en stonden in 2016 voor de keuze: meer kippen of totaal iets anders gaan doen’, vertellen Folkert en Arie de Jong. Ze besloten voor het laatste te kiezen en zich toe te leggen op een krekelkwekerij en een insectenverwerking.

‘Al onze insecten worden in ons bedrijf verwerkt en als halffabricaat naar Frankrijk, België en Duitsland geëxporteerd’, lichten ze toe. De krekels leven in geconditioneerde ruimtes met een tropisch klimaat. In kunststofbakken hebben ze de beschikking over voer en water en leven ze in kartonnen krekelhotels. De volwassen krekels worden na 36 dagen geoogst. Dit is tevens de natuurlijke levenscyclus van de krekel. De verzamelde krekels worden in de verwerking gewassen via een speciaal ontwikkelde wasband. Daarna worden de krekels geblancheerd en/of gedroogd. Hierna zijn ze klaar om naar de klanten te gaan.

Geen toegankelijk krekelproduct

Wel vond de familie De Jong het heel erg jammer dat er in Nederland eigenlijk nog geen toegankelijk product op basis van krekel bestond. ‘Daarom zijn we zelf in dat gat gesprongen en hebben we de Mr. Cricket Burger ontwikkeld. Deze krekelburger is gemaakt van 20 procent krekels.’ De broers hopen hiermee een ware krekelrevolutie te starten. Dat is volgens hen ook hard nodig.  Door een groeiende wereldpopulatie en een groeiende welvaart is de verwachting dat de vraag naar dierlijke eiwitten vanaf nu tot 2050 tot wel 70 procent toeneemt. Deze vraag is simpelweg niet te vervullen met het huidige systeem, omdat er niet genoeg grond op de wereld is om alle granen te telen, die de dieren zouden kunnen eten. Maar aan de andere kant heeft een mens wel allerlei voedingsstoffen nodig, waardoor het niet verstandig is om helemaal geen vlees meer te eten. Kortom: om op een verantwoorde wijze voor planeet, mens en dier te kunnen produceren, moet er gezocht worden naar het meest duurzame dier van de planeet: de krekel.’

Hoeveel duurzamer is de krekel ten opzichte van ander vlees? ‘Wanneer heel Nederland één keer in de week een krekelburger eet in plaats van een runderburger, dan zou dat zoveel water besparen dat je daar een derde van het IJsselmeer mee kan vullen, net zoveel CO2 besparen als 2,3 miljard kilometer rijden met een personenauto en wordt er een totale ruimte van 821.000 voetbalvelden aan energie bespaard.  Onze productie is namelijk ontzettend duurzaam. Er wordt enkel gebruik gemaakt van zonne-energie en restvoedsel uit de voedingsindustrie.’

[intermezzo: 1]
Lees ook
‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Oplaat nieuwe vicepresident AVEC

Oplaat nieuwe vicepresident AVEC

Gert-Jan Oplaat is de nieuwe vicepresident van de Europese pluimveeorganisatie AVEC. Hij werd op 10 september benoemd. Oplaat, tevens voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI), voegt zich met de benoeming bij vier andere vicepresidenten. Mark den Hartog, algemeen secretaris van NEPLUVI, neemt eveneens plaats...

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.