Mosa Meat start crowdfundingactie voor kweekburger

7 februari 2025 Dave Bouthoorn

Duurzaam | Wie houdt er niet van een lekkere hamburger op zijn tijd? Termen als Black Angus of Wagyu klinken voor vleesliefhebbers als muziek in de oren. Maar misschien heb je binnenkort wel een burger uit het laboratorium op je bord.

Het Nederlandse bedrijf Mosa Meat start een crowdfunding. De kweekvleesproducent hoopt hiermee voldoende geld op te halen om zijn Mosa Burgers op grote schaal te produceren en vermarkten. 

 De missie

Mosa Meat streeft ernaar om een duurzaam en ethisch alternatief voor conventioneel rundvlees te bieden door kweekvlees op commerciële schaal te produceren. De huidige vleesconsumptie veroorzaakt volgens Mosa Meat een enorme schade aan onze planeet. Voor de huidige vleesproductie is veel landbouwgrond nodig en er komen veel broeikasgassen vrij. Naarmate de wereldbevolking groeit, zal dit niet minder worden. 

Om deze reden wil Mosa Meat de consument een hamburger bieden die identiek is aan de gewone hamburger. Hij moet net zo ruiken, smaken en sappig zijn als de gewone burger. 

 

Hamburger van kweekvlees

De werking van deze kweekburger gaat als volgt. Net als een slager gaat Mosa Meat op zoek naar de beste koeien voor haar product. In plaats van dat de koeien naar de slacht gaan, nemen ze juist een paar cellen van het dier. Dit alles gebeurt onder anesthesie. In het laboratorium kan Mosa Meat met een monster ter grootte van een peperkorrel, uiteindelijk 80.000 burgers kweken. 

De afgenomen cellen worden in een kweekvloeistof van suikers, aminozuren en vetten gelegd, waarna ze zullen vermeerderen. Na verloop van tijd ontwikkelen de cellen zich tot volwaardige spieren en vetten. 

 

Crowdfunding

Dit project is al gaande sinds 2006. Wetenschapper Mark Post en voedseltechnicus Peter Verstrate ontmoetten elkaar in een overheidsprogramma over kweekvlees. Beide heren wilden dit doorzetten en in 2013 resulteerde dit in de allereerste kweekburger ter wereld. Post en Verstrate presenteerden dit op een congres in London en de pers smulde ervan. In 2016 werd het bedrijf Mosa Meat opgericht en sindsdien gaat het hard. In de afgelopen jaren is er al voor meer dan 160 miljoen euro opgehaald. 

Met de nieuwe crowdfundingsactie hoopt het bedrijf de burger zo snel mogelijk op de markt te brengen voor de consument. Op dit moment is er al ruim 2,3 miljoen euro opgehaald. Het geld gaat gebruikt worden voor de marketing en productie van de burger. ”We zijn dichterbij dan ooit. Er liggen goedkeuringsaanvragen bij de Europese Unie en Singapore. Binnenkort hopen we hetzelfde te bereiken in Groot-Brittannië en Zwitserland”, meldt het bedrijf. 

 

Altijd op de hoogte blijven?