MKB hoopvol voor 2015

attachment-001_rb-image-1671698

Ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) zijn over het algemeen positief gestemd over 2015. Een derde van de ondernemers verwacht dat hun omzet en financiële situatie het komende jaar zal verbeteren. Deze positieve verwachtingen vertalen zich echter vooralsnog niet in concrete investeringsplannen. Dat meldt de ING-Bank.

Ondernemers kenden, ondanks beginnend economisch herstel, in veel gevallen een lastig 2014. Bijna de helft van de door het ING ondervraagde ondernemers zag het ondernemingsklimaat de afgelopen 12 maanden niet verbeteren. Ook wat betreft de financiële positie van hun bedrijf, zagen ondernemers het afgelopen jaar eerder een verslechtering dan verbetering.

Positief vooruitzicht

Gelukkig lijkt het tij het komende jaar te keren, verwacht de bank. Over de komende 12 maanden zijn ondernemers over het algemeen positief gestemd. Zo verwacht 34% het komende jaar een hogere omzet te genereren. Slechts 18% verwacht een omzetdaling, terwijl 44% denkt dat zijn of haar omzet gelijk zal blijven. De goede vooruitzichten worden gedragen door zowel kleine als grote bedrijven binnen een groot aantal sectoren. Niet alleen de op export gerichte sectoren voorzien verbetering. Ook de op de binnenlandse economie gerichte sectoren zoals horeca en detailhandel verwachten de komende 12 maanden betere omstandigheden.

Lees ook
Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Recordomzet én -drukte bij Slagerij de Roode in Heemskerk

Sinds de coronamaatregelen was het bij Slagerij De Roode in Heemskerk al extreem druk en die drukte is na de opening van de verbouwde winkel alleen maar toegenomen. ‘Het is ongelooflijk. De verbouwing zorgt voor een hele positieve flow', aldus De Roode, die zich helemaal thuis voelt in ‘zijn droomwinkel’.Slagerij de Roode bestaat al 246 jaar. Sinds...

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

ABN Amro: ‘Afname vleesproducten met -5 procent’

De impact van de coronacrisis op de sector food heeft twee gezichten, aldus ABN Amro. Zo is sprake van een flinke groei voor bedrijven die leveren aan (online) supermarkten, terwijl ondernemers die aan de horeca leveren een stevige daling moeten incasseren. De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5 procent).De impact van...

Supermarktvrees door corona helpt slager

Supermarktvrees door corona helpt slager

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.Speciaalzaken als...