AMSTERDAM - In de eerste helft van 2012 hebben de supermarkten 25% minder vaak gestunt met plofkip dan in dezelfde periode in 2011.
AMSTERDAM - In de eerste helft van 2012 hebben de supermarkten 25% minder vaak gestunt met plofkip dan in dezelfde periode in 2011.
Deze daling valt volgens Wakker Dier samen met de start van de campagne ‘Stop de Plofkip’ (van Wakker Dier). Het absolute aantal plofkip-aanbiedingen daalde van 235 naar 177. Deze daling is te danken aan 6 van de 7 grootste supermarkten; nummer 7, C1000, stuntte wél vaker met plofkip dan een jaar geleden. Supers zetten 27% meer vleesvervangers in het zonnetje.
Wakker Dier vergeleek de vleesaanbiedingen in de eerste helft van 2011 met de eerste helft van 2012. Daarbij is gekeken naar alle landelijke aanbiedingen op de websites en in de folders van de AH, Aldi, Lidl, C1000, Dirk/Bas/Digros, Hoogvliet, Jumbo en Plus. In het eerste half jaar van 2011 hadden deze supers gezamenlijk nog 1.013 vlees aanbiedingen zonder keurmerk, vergeleken met 938 in 2012 – een daling van ruim 7%. Vijf van de zeven supermarkten zijn verantwoordelijk voor deze daling. Enkel C1000 en de Plus kiloknalden meer met goedkoop vlees in het afgelopen half jaar. De C1000 zelfs 30% meer. Het aantal aanbiedingen met plofkip nam af van 235 tot 177. Het aantal aanbiedingen van varkensvlees zonder keurmerk nam toe: 572 keer in 2012 versus 530 in 2011.
Wakker Dier brengt wekelijks een nieuwsbrief uit met de diervriendelijke aanbiedingen van de 10 grootste supermarkten: AH, Aldi, Lidl, C1000, Dirk/Bas/Digros, Hoogviet, Jumbo & Plus. Onder diervriendelijke aanbiedingen vallen vleesvervangers, zuivelvervangers en eieren, melk en vlees met twee of drie Beter Leven sterren of het EKO keurmerk.