Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie verminderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.
In 2022 trok Europa zo’n 13 miljoen euro uit voor de promotie van vlees. Het voorgaande jaar was de subsidie nog 27 miljoen euro, een mindering van 51 procent. Daarnaast besteedde de Europese Commissie ook minder aan de promotie van zuivel. Deze subsidie bedroeg zo’n 21 miljoen euro, een mindering van 20 procent. Tot slot stelde de EU ook nog 37 miljoen euro beschikbaar voor campagnes met meerdere producten waar vlees- of zuivelproducten een onderdeel van waren.
Een groot deel van de vleescampagnes waren volgens Dier&Recht gericht op rood vlees. Frederieke Schouten van de dierenwelzijnsorganisatie noemt dit “opvallend, omdat de EU juist die subsidies nog aanzienlijk wilde verlagen, omdat deze producten het risico op kanker vergroten.”
Met de subsidieregeling voor dergelijke reclamecampagnes wil de EU de voedingsindustrie en de landbouw helpen met het verkopen van hun producten op de competitieve wereldmarkt. De vleessector wijst regelmatig op de gezonde eigenschappen van vlees. Zo bevat vlees veel goede en hoogwaardige voedingsstoffen. Voor veel Europeanen is vlees nog steeds een vast onderdeel van hun dieet.
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|